joi, 13 martie 2008

restul e cinema

după 3 ‘succesuri’ fulminante: ‘asfalt tango’, ’e pericoloso sporgersi’ şi ’filantropica’, gustate de marele public şi aclamate de micuţa (şi finuţa) critică,
după vreo 6 ani lunguieţi de aşteptare, iată că nea nae caranfil loveşte din nou. cu umoru-i binecunoscut şi cu restul de talent care-i prisoseşte.
de această dată biciuieşte rău, zice-se prin mall-urile bucureştilor, cu... ’restul e tăcere’, povestea facerii primului lungmetraj romånesc - ‘independenţa romåniei’.

am în faţă, aşadar...
...cel mai scump film românesc realizat vreodată
...cel mai ambiţios proiect din istoria cinematografiei româneşti
...cel mai înzestrat, ingenios şi spiritual cineast român al momentului
...cel mai aşteptat film românesc al ultimilor ani

şi eu încă nu l-am văzut...
deci sunt un bou românesc! dintre cei mai cei (lucru valabil şi pentru pantacruel).

ca să mă tulbur şi confuzez mai abitir, am extras dinadins 3 păreri opărite, ’uşor schimonosite şi minimalist compătimitoare’ , cum ar spune pătimaş pe imaş ctp :

1. andrei gorzo
a citit scenariul cu 4 ani înainte de apariţia filmului şi, entuziasmat, a exclamat la vremea aceea... ‘restul e capodoperă’.
"am citit scenariul lui nae caranfil (premiat la concursuri internaţionale de scenarii, dar niciodată finanţat) şi mi se pare că, deşi nu există, 'restul e tăcere' e un film mare."

2. ct popescul
mă îndeamnă pe mine şi în special pe fanii lui isterici, aleşi pe sprânceană, să dăm buluc la cinematograf, ca pe vremuri (apropo, ce-or mai face fraţii becali? or fi bine merci pe la palatele şi limuzinele lor. şi care-i problema?!), şi să vedem cu sufletul la gură... ’restul e nepieritor’.
"’restul e tăcere’ este ’totul despre eva’, ’la strada’, ’sunetul muzicii’, ’amadeus’, ’cyrano de bergerac’ al nostru. este filmul care îmi place mie, dar i-ar fi plăcut şi mamei şi bunicii mele."

3. alex leo serban
căruia nu prea i-a mers la inimă ultima invenţie a lui nea nae, mă lasă în ceaţă spunîndu-mi cu lacrmi în ochi că... ’restul e publictate’
"’restul e tăcere’ mi se pare mai mult o veche marotă a regizorului/scenarist, un răsfăţ ultracostisitor, şi mai puţin un film viu şi împlinit. nu este decît un film bine 'servit' tehnic, care 'arată bine', dar te cam plictiseşte."

eu sper doar ca cei 3 cinefili muşchioşi să se înşele cât de cât.
şi după ce voi ieşi mai luminat din întunecimile sălii să susur printre colţi, iar apoi să clipocesc patetic... ’restul e cinema’ :)

5 comentarii:

Unknown spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Unknown spunea...

Ai dreptate Pantacruele, filmul chiar este....
De fapt nici eu nu am vazut pelicula lui domn' Nae.

pantacruel spunea...

la cat de bine te cunosc,
domnu' dedes,
ştiu că îl vei rumega în curând ca un sălbatic.

este bine cunoscut faptul că dumneata mai ratezi şi cu poarta goală din 6 metri (li s-a întâmplat pe vremuri şi lui maradona, platini sau hagi..., darămite lui dedes...) chiar în faţa cinematogradelor în care rulează... finale de cupă mondială.
aici, la 'restul e tăcere' te simt însă mult mai concentrat şi mai hotărât.
te văd intrând cu avânt muncitoresc în sală!

mai vorbim după 'vedenie' :)

Anonim spunea...

hmm... da' nu prea avut de cine-stie-ce publicitate - ziare, teve. fata de california dreamin', 432, moartea domnului L, filmul lui nae e chiar discret.

ignorantul de minte a aflat abia acum cateva zile de existenta lui :|

pantacruel spunea...

stai linistit.
nici eu nu ma omoram pana alaltaieri dupa radu jude. auzisem ca i-a innebunit pe toti cu filmuletul lui, "lampa cu caciula". ma enerva in primul rand titlul:) si apoi, mi-am zis. alt premiant, alt film laudat. am ajuns mari de tot...

pana cand am vazut, joi, pe hbo, un scurt metraj de vreo 20 de minute al avestui june...radu jude - "alexandra".
un filmulet extraordinar. puternic, simplu, ravasitor, dur.
abia astept acum sa vad si "lampa cu caciula" sio mai ales primul lui film de lung metraj care trebuia sa apara!
avem o generatie de regizori extrem de talentati.
nu mai incape nici o indoiala!