luni, 19 noiembrie 2007

jane austen – when a woman loves a man

aşa a început totul.

frumos, în tempo lent, ca o duminică învăluită în roua rece a dimineţii englezeşti.
apoi, din verdele crud al sfarsitului de secol XVIII,
neaşteptat
(aşa cum are prostul obicei să o facă de fiecare dată),
în sufletul gratioasei fecioare isi face loc dragostea taioasa si vioaie cu glas ascutit de clavecin.

prima iubire din viaţa scriitoarei jane austen.
s-a aprins din erupţia nervoasă asupra unui crai arogant, lasându-se să cadă în gol spre a fi brutal acaparată de chipeşul neobrăzat şi inteligent.
a eşuat naprasnic în lacrimă înăbuşită, când nimeni şi nimic nu ar mai fi îndrăznit să-i stea în cale.

o tânără provincială, posedată de un acut (bun) simţ artistic şi puţin mai sclipitoare decât generaţii întregi de minţi şlefuite ale aristocraţiei înalte şi nobilimii pitice, a luminat lumea cu spiritul si cuvintele ei.

umor fin si ironie muscatoare intr-o poveste trista, tandra, cu gust amar

cu puţină imaginaţie, cum le cerea jane celor din jurul său,
aş risca şi un răspuns la întrebarea
’cum ar fi fost, dacă, atunci când găsise dragostea, nu s-ar fi întors?’ :)

eu cred ca… abia atunci ar fi fost!

tot ce a scris austen mai bun, printre care ‘pride and prejudice’ şi ‘sense and sensibility’, a fost conceput în timpul şi imediat după îngheţarea acestei relaţii pasionale. au urmat 10 ani, din cei 42 de viaţă ai autoarei, de tăcere. 10 ani fără nici un rând scris.

epilog

are 36 de ani cînd ii este publicat ‘sense and sensibility’. prima ediţie se vinde în 20 de luni şi îi aduce venituri importante. urmează ‘pride and prejudice’ cu un si mai mare succes, apoi ‘emma’. în sfârşit, jane austen îşi câştigă independenţa financiară. se apucă de ‚perusasion’, dar înainte să îl termine se îmbolnăveşte şi moare.

mergeţi să vedeţi 'becoming jane'.
este o poveste de dragoste ca multe altele, dar s-ar putea să nu mai vreţi să vedeţi şi ‘altele’. nu prea va mai fi loc :)

13 comentarii:

OANA DESPA spunea...

Beautiful, but Jane's love has almost nothing real in it. It is just another made-up story. Who really knows what she felt? :)

http://www.time.com/time/arts/article/0,8599,1649566,00.html

pantacruel spunea...

maybe... s-a gandit la vorbele tatalui ei
'nothing destroys the spirit like poverty' :)

OANA DESPA spunea...

I am not thinking about this material aspect. The movie is based on a gossip. That's all I wanted to stress. Real life was different.
They danced and possibly flirted in the woods but there was no real evidence that they attempted to run away together. :) And, that is more sad. :)

pantacruel spunea...

deja am ametit invartindu-ma prin forest. printre real life-uri si imaginary story-uri.

plus ca nu stapanesc bine engleza :)

dar o...
...'melancolie and the infinite sadness',
cum bine zic cei de la 'smashing pumpkins',
tot mai stiu si eu :)

OANA DESPA spunea...

sa-ti traduc? :) ideea era ca nu exista dovezi clare, istorice, palpabile, documentate ale "fugii", nu de Bach. In aceste conditii, totul e o poveste frumoasa si atat, subiect de film sau de roman. De-aia ziceam ca e si mai trist. :) sau nu.

pantacruel spunea...

de unde stii ca nu exista documente ale fugii si ale celorlalte 'fapte'?
eu tocmai le-am gasit! :))

e... asa cu subtitrare parca mai merge.
(glumesc, inteleg vreo 3 iote din limba lui shakes[eare, dar nu ma pot afunda prin liane...)

OANA DESPA spunea...

astept sa le vad. :D chiar exista? eu nu le-am gasit, ci am descoperit contrariul :)
Imi place sa cred ca nu exista, pentru ca daca ar fi real, atunci jane.... nu ar avea comportament tipic feminin. :)

OANA DESPA spunea...

dovada faptului ca ar fi putut sa fuga si ca s-a intors din drum. la asta ma refeream. pentru ca, daca e asa, ca in film, atunci a fost o lasa. e adevarat, o lasa sufletista, dar tot o lasa ramane si a avut ce a dorit.

nu cred ca a fost insa asa, ca a existat povestea fugii, pentru ca altfel nu-mi explic de ce, pana la urma, toate romanele ei au avut la publicare un final echilibrat, optimist. poate ca le-ar fi schimbat dupa o astfel de experienta. sau poate nu.

din punctul meu de vedere, daca filmul nu ar fi avut ultima scena, cea cu micuta "Jane" ar fi fost total frumos. pentru ca ne-ar fi lasat, in ciuda adevarului istoric, sa alegem....

pantacruel spunea...

si eu cred ca a fost cam lasa :))
dar scena cu micuta 'jane', din final, m-a uns la suflet.

fiecare are criteriile lui de a judeca...
mie imi plac mai mult ale mele :)

Anonim spunea...

Da, interesant comentariul. Este cu adevarat o poveste de dragoste speciala. Sunt o mare consumatoare de filme si asta mi-a atras atentia. E un film care merita vazut!

pantacruel spunea...

multumesc anca,
intr-adevar se mai fac filme bune si in ziua de astazi.
ma refer, desigur, la zona cuprinsa intre siberia si canalul manecii...
uneori mai gresesc si americanii si scapa cate o capodopera.
dar se caiesc amarnic, dupa :)

maria spunea...

abia atunci ar fi fost sau poate nu. poate ar fi esuat intr-o relatie gen femeia la cratita, barbatul se chinuie sa aduca bani, certuri, ambitii nerealizate, etc.....totusi mie mi-ar fi placut mai mult "si au trait fericiti pina la adinci batrineti...."

pantacruel spunea...

maria,
mie nu-mi place cand o mare iubire se stinge!
:)