luni, 24 noiembrie 2008

nunta mută. mai mult chioară decât surdă

poate că așteptările mele au fost prea mari. sau poate așa e la debut, când încerci să le spui pe toate odată, de-a valma, ca și cum te-ai îneca. poate îmi era mie prea somn ori mă grăbeam undeva de am căscat continuu și mi-am privit ceasul doar de 4 ori. sau cine știe? poate că e doar vina lui mălăele.

ca să nu existe dubii, o spun pe șleau - mălăele este actorul meu preferat.
un regizor de teatru excelent – râd cu lacrimi la comediile lui chiar și la a 5-a vizionare, e un caricaturist formidabil, un poet, un showman, un artist total cum altu’ nu prea mai găsești.
pe scurt, îl iubesc pe horațiul.
însă nunta mută ... a fost mută rău!

culmea, subiectul este de-a dreptul sclipitor
– locuitorii voioși ai unui sat de pe la 1953 se pregătesc de nuntă mare. lor le plac foarte mult și înmormâmtările, fanfara lui goran bregovic și filmele lui kusturica, expresionsimul, dadaismul, sexul în natură și chiuiturile. în toiul petrecerii, se găsește să moară chiar tovarășul stalin. și asta înainte de marea haleală. primarul, constrâns de autoritățile ruse, niște hahalere, anunță 7 zile de doliu și interzice cu strictețe orice paranghelie. sătenii au totuși o idee. se reunesc seara și continuă petrecerea pe mutește.
mai mult, întâmplarea este cât se poate de reală. dacă nu cumva cotescu i-o fi vândut gogoși lui mălăele.

ce face nea horațiu, hora cum îi zic prietenii, cu această perlă?
face ce știe el mai bine: o finisează cu dragoste și luni de muncă, o pupă și o convertește într-o secvență prelungă și intensă. aproximativ 10-15 minute de cinema exploziv de un comic irezistibil, neașteptat, chaplinian – spectatorii, unii dintre ei, ăia mai firavi, cad efectiv de pe scaune, lucru pe care nu l-am mai întâlnit decât la scena emisiunii despre revoluție în ‘a fost sau n-a fost?’.

pesemne regizorul debutant și-a consumat tot elanul și cheful de film în această scenă extraordinară.
nu-mi iese din minte nesfârșitul pârț fâsâit, spiralat, apăsat al socrului mare, urmărit cu încordare de toți nuntașii, într-o liniște desăvârșită. socrul mic ii oferă un dop de plută, însă cuscrul îl refuză cu un gest elocvent de... “nu-i nevoie, că e pe sfârșite”.
sau cea a telefonului fără fir între meseni.

* ca scurt metraj, nunta mută ar fi fost, poate, o reușită uimitoare. o capodoperă.
* ca lung metraj cu pretenții de festivaluri internaționale, unde am înțeles că a și fost înscris, filmul este un fiasco. după părerea mea, unul dintre cele mai slabe "românești" ale anului.
o lălăială fără sens de un patetism feroce, ceva nedefinit, nici comedie, nici tragedie, nici horor, nici teatru, dar câte puțin din fiecare, nunta mută este un ceva la limta dintre absurd și haios.

un gurmand rafinat în viața de toate zilele, horațiu mălăele ne servește de data asta o ciorbă rece și lungă. atât cât să ajungă cohortei întregi de actori de la mic la mare și în ordine alfabetică.

nu mă mai lungesc să spun și despre cele două coperte – filmul începe și se termină în zilele noastre, miezul lui fiind de fapt doar o explicație, o aducere aminte a unuia dintre personajele secundare – ori de poantele ieftine care îmbălsămează toată tărășenia: “tătucul nostru, tovarășul stalin, a murit “ - “să fie sănătos”, “ce e mare și e tare? este clasa muncitoare” , “vrem să vă luăm un interviu” - “ce să ne mai luați?”, etc.

foarte interesantă este reacția lui horațiu mălăele după premieră. după ce a aflat că nu toată lumea a leșinat de emoție la filmul său:
“niște prieteni mi-au spus că în acest film sufăr de teatralism. cu așa prieteni, nici nu mai ai nevoie de dușmani!”.

îndrăznesc să sper că artistul mălăele nu va recidiva. că a spus tot ce a avut de spus pe peliculă, în ciuda criticilor favorabile și încurajatoare aduse cu multă plecăciune de lăudătorii de serviciu.

28 de comentarii:

Anonim spunea...

Mălăiele e altfel. El nu mai creează personaje. Ele îl recompun pe el ca personaj. Să-l vezi în “Sinucigaşul”, neapărat, dacă nu l-ai vazut. Teatru TV. N-am văzut încă “Nunta mută”. Mă uit şi mai zic...:) E şi preferatul meu. ;)

pantacruel spunea...

'sinucigasul' este (inca) piesa mea de suflet, almanahe :)

Doamna D. spunea...

Mălăele rămase mut...

gabitza spunea...

Ma opresc putin...nu pentru a face un comentariu pertinent, pentru ca nu ma simt la inaltime, ci pur si simplu pentru a face un lucru pe care ar fi trebuit sa-l fac de ceva timp.
Vreau sa te felicit pentru pagina ta de Viata, de Cultura...de Suflet! De fiecare data cand te citesc mai "cresc un pic":)

Anonim spunea...

De suflet să-ţi şi rămână! Şi-a mea e!...”Ce baftă au unii!” :))

Anonim spunea...

De suflet să-ţi şi rămână! Şi-a mea e!...”Ce baftă au unii!” :))

pantacruel spunea...

doamna d,
malalele este un geniu. serios:)

gabitza,
nu mai exagera, ca nu e deloc asa cum zici tu. merci pt vizite :)

almanahe,
aşa zic şi eu. in viaţă unii e mai băftoşi, alţii e mai coioşi, iar alţii nu e de nici unele :)

Anonim spunea...

Actor, scriitor, regizor şi grafician, Horaţiu Mălăele este genial. Este preferatul meu de fiecare dată. Toate piesele în care a jucat mi-au placut la nebunie... (nu am văzut încă "Nunta mută")

Nu am înţeles însă ce caută în serialul ăla cu poliţişti (ieftin, după părerea mea) de la ProTv.

pantacruel spunea...

mai, ramona, nu cumva duce lipsa de bistari? :)

Unknown spunea...

Sa inteleg ca filmul e un esec, dar ca Malaele ramane un geniu chiar si in serialele politiste.
Trebuie sa merg la nunta.

pantacruel spunea...

o să te saturi de râs, monșer!

Carmen spunea...

acum chiar sint curioasa. cu 30 min in urma, un prieten mi-l recomanda calduros.

pantacruel spunea...

carmen,
eu ti-l recomand friguros :)
sunt cateva chestii care merita vazute si neaparat scena monumentala de la masa. daca faci abstractie de valentin teodosiu si de alti cativa cabotini, chiar iti va placea :)

Anonim spunea...

Interesant! M-ai facut foarte curios !

Anonim spunea...

felicitari pt 'cronica'! n-am vazut filmul, dar toata lumea care l-a vazut si-n care am incredere mi-a spus cam acelasi lucru... doar ca tu ai si scris-o (bine!), asa ca e si mai bine ;)

pantacruel spunea...

als,
multumesc.
de data asta chiar am ramas mut! si f magulit.
astept cu nerabdare, (mai ales) acum, sa citesc cronica 'nuntii mute' - variantele als si gorzo! :)

Anonim spunea...

pai, a lui gorzo a aparut deja (e drept ca inca nu pe net), a mea nu stiu cind (& daca) va aparea, pt ca nu-mi da ghes sa vad filmul...
in ult vreme am reusit un adevarat slalom printre productiile ro care nu ma atrageau; nu simt ca am vreo 'datorie' sa le vad - si, pe de alta parte, dc sa-ti produci neplacere cind poti s-o eviti?! ;)
e o mica 'perla filozofica' la care ajungi dupa o anumita virsta.

Aky spunea...

Dar de Boogie ce spui PantAureus? Dezamageishan, in my opinion. Chestii ca-n filmu ista cunoastem cu totii (maiputin partea cu fufa, sper :D), in rest.. imbogatire psychica, ioc. Sau poate visez eu prea frumos, cand ma uit la filme.

pantacruel spunea...

als,
nu cred ca vei rezista tentatiei sa stai deoparte si nici 'perlelor filozofice' pana la capat.
la urma urmei nu e ca atunci cand te lasi de fumat, desi unele renuntari chiar pot fi o placere ;)

si apoi o asa aglomeratie de 'staruri' ca in filmul asta (e adevarat, unii nu deschid gura deloc, iar aia care o fac mai bine ar fi tacut) nu s-a mai vazut de la revolutie. si nici ca se va mai vedea.


aky,
despre boogie, daca te intereseeaza parerea mea, mi-am exprimat-o ceva mai jos :)
adica aici... http://pantacruel.blogspot.com/2008/10/un-film-care-m-doare-boogie.html

Anonim spunea...

'boogie' - 'film de baieti', pe care gagicile (feministe sau nu) nu prea l-au gustat
vs
'4,3,2' - 'film de gagici', pe care barbatii (macho sau nu) nu prea l-au inteles...
?

Aky spunea...

Mi scusi signor PantaMagnanimus, te ratasem.

Stimabile Als, cu tot numele precum initialele unui celebru critic de film, s'avem pardon. "Film de.." e o insultare a inteligentei taberei adverse. O femeie (probabil si vitzavercea) poate intelege perfect drama intrinseaca (sic) a berbantului. Problema mi se pare alta cu acest film: imi serveste ceva prea mundan, prea care-ma-lasa-fara-niciun-gust-fie-bun-fie-"de-invatatura". In macar cateva fragmente din Boogie musai ne recunoastem, cred. Never had a fight, o neintelegere?...

Si totusi, cu ce ramai - aci e problema. Poate:).

Chapeau.

Anonim spunea...

aky,
evident ca am simplificat, altfel mai raspundeai atit de convingator? ;)

in ce ma priveste, consider 'boogie' un film bun (gorzo a scris ca e cel mai bun film distribuit pe ecrane in 08) din care am ramas, intr-adevar, cu o scena formidabila - aceea a certii dintre smaranda marinca si boogie bucur noaptea: nu am mai vazut ceva la fel de intens & intim in filmu ro dintotdeauna!
dar - totusi - NU m-a atins, nu m-a sfisiat (ca pe pantacruel) si nu m-a implicat/'problematizat' decit ca cinefil... alte experiente!

iar cind am spus ca '4,3,2' este 'film de gagici' am vrut sa spun ca oricita educatie/imaginatie ai avea & oricit ai 'intelege' (inclusiv estetic) ce se intimpla in film, tu sau eu, ca barbat, NU putem empatiza si 'simti pe dinauntru' ce inseamna aceasta experienta, pur femeiasca...
atit.

pantacruel spunea...

als,

imi place cum argumentezi ca 'boogie' ar fi doar un film bun si atat.
ai dreptate, filmele bune ne plac mai mult sau mai putin direct proportional cu gradul in care acestea ne implica. e vorba, cred, de cat de mult ne recunoastem (si prin urmare ne emotionam) in povestea si trairile personajelor.

eu, cum spuneam si in comentariu, m-am simtit si recunsocut in 'boogie' in toata splendoarea mea... "prost, infatuat, laş, mediocru şi imatur."
si tocmai de aceea, poate, am fost "atins & sfasiat" cum bine zici :)

Aky spunea...

(pseudo)Als, stimabile,

Provocarea prin simplificare.. chapeau.
Ertaciune, n-am stofa de critic avizat. Probabil ca din unele pdv-uri, Boogie e o maiestrie. Ca tematica, declinare a temei, substanta – s’avem pardon. Repet (poate simplista) intrebare: cu ce ramai? Cu niste recunoasteri din propria existente? Unele pacate, frustrari similare? Entuziasm pentru stilul filmarii, potentialul catarsis, jocul stupefiant? Viata bate filmul, uneori.
Poate mi-am pus ochelarii de miopie, posibil si asta.
4,3,2 – nemtudom.


Panthaeus,

macar intr-UN lucru, Unul, sper, rogu-te, sa nu-mi confirmi ca te asemeni lui Boggie :D.

pantacruel spunea...

aky,
dintr-un film nu trebuie sa ramai musai cu ceva. e suficient ca ramai cu un gol in buzunar. uneori :)

si nu-l mai provoca pe als! este chiar veritabilul, ci nu vreo copie reusita fugita de la madame tussaud

Aky spunea...

Als,

F.F.Coppola de-ai fi, tot mi-ar ramane golul in suflet dupa Boogie, si tot chapeau ti-as zice.

Panta,
Incultus meus multum, dar dintr-un film musai sa ramai cu ceva. Ce-o fi, dar nu un gol.

pantacruel spunea...

dupa cum stii, iubesc f mult fotbalul, aky.
si-ti spun eu - fara gol, nimic nu e! ;)

gala spunea...

drept e nunta are cate putin din fiecare, un melange de tragic comic satira si politichie, dar oare noi ca popr nu suntem asa? eu regasesc romanul in acest film poate de aici si diferenta intre pro si contra nunta muta
scena de la masa memeorabila, dar si cea din carciuma si scenele de sex si certurile din familia grigore si ziua de circ sunt excelente, fiecare in felul ei surprinde turbionul care caracterizeaza balcanismul
poate putin cam mare influenta kusturica si accentul pe politica
dar mi-a placut cronica ta in ciuda faptului ca sunt de partea cealalta a baricadei, de gustibus non disputandum
aaa si telefonul fara fir :) aici suntem de acord