duminică, 29 noiembrie 2009

coada

cum ar fi sa te asezi la o coada, la tacamuri la pui, o coada care inconjoara un orasel ceausist de cateva ori si care dureaza 12 luni sau poate chiar o viata intreaga, timp in care, astepti sa-ti vina randul, sa se miste ceva in jurul tau, iti faci prieteni noi precum

- nea marin, magazioner la combinatul chimic, care mananca doar slanina si untura pe paine cu ceapa - transpira abundent si miroase urat, iar din cand in cand mai scapa si cate un part
- nea costel, fost sculer matriter la intreprinderea de masini grele, priceput la table si la fotbal – asculta meciurile la sfarsit de saptamana si-si noteaza in registre groase (are cel putin vreo 20) rezultatele, marcatorii si minutele
- domnul georgescu, profesor de matematica la scoala nr 10 – are ochelari ca fundul sticlei de sifon si scrie poezii si povestiri pe care apoi le face ghemotoc si le arunca pe trotuar
- tanti nuți, filatoare la fabrica de textile, o moldoveanca cu un cap cat burta lui nea marin si tanti florica, care lucreaza la fabrica de zahar si tanti zina cu țâțele ei mari care se iubeste cu baieti tineri dimineata la ora 7 langa pod
- sau domnisoara calomfirescu
, profesoara de romana, care are rand mai in față, dar pana la urma va ramane mai la coada, langa domnul georgescu, care-i va dedica poezii sensibilicioase si o va lua de nevasta in asteptarea tacamurilor de pui, la coada, unde se va tine si nunta si ziua de nastere a elevului ionut, povestitorul taraseniei si inmormantarea lui nea marin?

ar fi foarte mișto, va spun eu, care am stat la coada aproape toata copilaria si am citit acum micro-romanul de mai sus.

ideea lui dragos voicu (un tanar absolvent al academiei tehnice militare) de a repovesti pe repede inainte totalitarismul printr-o nesfarsita si alegorica coada (romanul a fost distins cu premiul pt proza la concursul de debut al editurii cartea romaneasca) este apetisanta, daca nu chiar sclipitoare.

si daca dupa excelentul 'baiuteii’ ai fratilor florian din urma cu cativa ani, credeam ca nu se va mai scrie curand ceva atat de spumos despre epoca de aur, iata ca m-am ins(t)elat.
cu toate ca nu are nici pe departe talentul si farmecul lui filip florian, d.v. are mai multe amintiri (cu detalii de-a valma, aproape uitate de mine) decat cei doi celebri frati la un loc,
cu toate ca romanul pare pe alocuri un oracol de clasa a 8-a ori, si mai rau, o insiruire constiincioasa de cantecele si amintiri pionieresti.

romanul lui dragos voicu are destule slabiciuni – un ton pedant si cam didactic (lumea vazuta prin ochii unui copil silitor), zeci de pagini de umplutura intr-un roman (mai degraba nuvela prelungita cu sifon) de 170 de pagini, maniera de a povesti naiva si expeditiva, personaje schitate sumar

are insa si destule calitati – umor, dialoguri formidabile, magie, putin suprarealism (si de bun simt), lipici, ironie, delicatete. in plus nu cade deloc in patetic si capata consistenta prin cateva scene memorabile (episodul cu iepurele mort si militienii, cel in care copilul si parintii cauta formula perfecta pentru a-i plasa banii de meditatii domnului georgescu sau lectia de viata data puștiului de catre nea marin, trecut deja in lumea celor drepti)

finalul, mai exact epilogul, este superb. puternic, condensat si surprinzator. iti lasa un zambet amar pe buze (si prelung) exact in clipa in care te pregateai sa spui... 'ce vremuri faine am trait, domle!'

8 comentarii:

Şerban Tomşa spunea...

Panta,
i-am promis lui Dragoş o cronică şi mă voi ţine de cuvânt în vacanţa de iarnă... Mă bucur că-ţi place "Coada"... Dragoş, ca şi Filip Florian sau Ionuţ Chiva, îmi aminteşte cumva de Salinger...

pantacruel spunea...

'coada' mi-a placut (mai mult decat mi-a displacut). e insa doar debutul lui dragos voicu si, de aceea, acesta are sansa (caci potential are suficient) sa-si demonstreze talentul cu un urmator roman (sa speram, unul la fel de ingenios) :)

innuenda spunea...

Mişto cronică. Eu aş fi, totuşi, mai blând cu autorii. Nu ştii ce sensibili sunt când este vorba despre copiii lor. Mai ales primul copil!:) Şi nu poţi spune, fără să răneşti, ba poate chiar fără să greşeşti, că un alt scriitor are mai mult talent sau farmec decât acesta la care te referi. Eventual poţi spune că ţi-a plăcut mai mult stilul. Uite, de aia nu m-am gândit nicio secundă să mă fac şi eu critic literar, după terminarea facultăţii de litere. Pentru că-s empatică atunci când vine vorba de artişti!:)

pantacruel spunea...

innunenda,
eu as fi mai cruel, daca as putea :D
dragos voicu insa chiar scrie misto. nu ca filip florian, cum ziceam, pt ca e aproape imposibil sa scrii ca f.f., dar absolventul de a.t.m. are magnet :)

Şerban Tomşa spunea...

Apropo de Filip Florian, nu am citit "Băiuţeii" şi "Zilele regelui". "Degete mici" mi-a plăcut mult.

pantacruel spunea...

am recitit aseara un fragment din 'baiuteii' ca sa compar putin amintirile de atunci ale lui d.v. si f.f.

am nimerit peste un fragment in care f. florian vorbea despre duminicile alaturi de tatal sau, cand acesta il ducea la meci (pe progresul) sau la cinema. descrierile sunt de-a dreptul extraordinare. adevarate bijuterii.

Anonim spunea...

Pantacruel, va multumesc f mult pentru cronica si pentru aprecieri. Am vrut ceva extrem de simplu, care sa acopere cat mai mult din epoca respectiva. In plus a trebuit sa-l scriu foarte repede sa pot sa depun manuscrisul pentru concursul de care am aflat destul de tarziu.

Innuenda, multumesc. Aveti mare dreptate:). Cu toate astea tebuie sa spun ca aceasta cronica m-a gasit cu pielea deja batucita :), mi-a facut placere, m-a intarit si mai mult, m-a inversunat pozitiv, daca pot sa spun astfel, dupa o perioada de letargie.

Serban, tie nu mai stiu cum sa-ti mai multumesc:) Felicitari pentru cronica dlui Aldulescu! Te invidiez!

pantacruel spunea...

multumesc si eu dragos!

nu ma asteptam sa-mi scrie autorul unei carti despre care am incercat sa-mi spun o parere.
este pt prima data cand mi se intampla asa ceva si ma bucur nespus ca vorbele mele te-au 'intarit si mai mult' & 'inversunat pozitiv, dupa o perioada de letargie' cum spui in comentariul de mai sus!

multa bafta in continuare!
te voi urmari cu atentie :)