luni, 1 iunie 2009

los abrazos rotos

m-am temut atat de tare de o dezamagire almodovariana ca sa ma bage dinamo in spital. intre ‘los abrazos rotos’ si nenorocirea din 'stefan cel mare' (0-2 sinucigas cu fc brasov), am sacrificat un platou de mititei sfaraitori, pana am cazut lat, pe o pajiste din alsacia. apoi mi-am dezmortit oasele, intr-un meci pe cinste, pe terenul lui a.s. soultzmatt, formatie obscura de liga a 15-a franceza. asta pe scurt.

pe repede, ‘los abrazos rotos’ , vazut intr-o sala cocheta din fribourg, m-a repus pe picioare. o doza pura de tristete pe care o astept cu sufletul la gura din 2 in 3 ani de la ‘todo sobre mi madre’, ‘hable con ella’, ‘mala educacion’ si ‘volver’ incoace. ultima pelicula semnata almodovar nu este cu nimic mai prejos decat celelate – ramas orb in urma unui accident in care (magda)lena, femeia iubita, si-a pierdut viata, mateo incearca sa se refugieze in scrierile si scenariile pe care le imagineaza de atunci fara incetare.

aceeasi prospetime, acelasi umor intact, acelasi cinema ludic, provocator, populat cu personaje stranii, homosexuali, femei usoare si crizate pe tocuri inalte, inadaptati si oameni vii, franti de obsesii si nelinisti. plus muzica apasatoare a lui alberto iglesias si o penelopa mai frumoasa si mai melancolica ca niciodata.

peste toate, ultimul film al lui almodovar este plin ochi de referinte cinematografice delicioase - audrey hepburn,
marilyn monroe, ‘crucisatorul potemkin’, ‘ce s-a intamplat cu baby jane?’, ‘blow up-ul’ lui antonioni, jeanne moreau, 'ascensor pentru esafod', fritz lang, 'fanny si alexander' etc, etc.

exista in ‘los abrazos rotos’ o scena in care, ca intr-un joc puzzle, unul dintre personaje incearca sa reintregeasca o fotografie din sute de bucatele ale altor poze aflate pe masa. este imaginea perfecta a operei cinematografice a celebrului artist spaniol. fiecare film adauga un nou fragment poemului cinematografic pe care don pedro il spune din ziua in care a inceput sa-si povesteasca viata.

12 comentarii:

djerzinski spunea...

1-0 pentru tine in ce priveste filmele de la cannes 09. mai vorbim noi cand o veni vorba e filmul isabelei coixet :D

pantacruel spunea...

am marcat deja? :)
vorbesti despre 'map of the sounds of tokyo'? de ce crezi ca acesta va starni controverse?!

cinesseur spunea...

da, despre "harta" in cauza ziceam. tocmai că nu va stârni nici o controversă. conform spumei criticilor, filmul e slab (cel mai slab dupa kinatay, la Cannes, als iti poate zice mai multe, a scris si in DV pe tema asta). comentariul meu era, de fapt, un fel de indemn de tipul: ,,Bate tu marginile/Eu sa bat mijloacele/Ca le stiu soroacele." (Novac si corbul se cheama poezia!) :)))

pantacruel spunea...

imi place aceasta 'concurenta'! :)
dar nu-mi convine sa iau eu marginile. prefer crema in locul crematoriilor ;)

cinesseur spunea...

asa era poezia, dar putem face schimb oricand :) dupa cum ai vazut, nu prea ma atrage mainstreamul, mijlocul adica.

pantacruel spunea...

filmul este o jucarie interșanjabilă, de acord ;)

cutremuratoarea spunea...

Cea mai frumoasa cronica a acestui film!Asa cum numai tu stii sa scrii despre almodovar!

pantacruel spunea...

cutremuratoareo,
vorbele ma magulesc si ma cutremura, dar nu e deloc adevarat, in ceea ce ma priveste:)
iar filmul e chiar apetisant, desi, din cate am inteles, pe altii nu prea i-a impresionat.

Anonim spunea...

un alt univers al lui almodovar creat din cioburi care adunate in pelicula dau cel mai frumos vitraliu; zic eu din ce am citit aici; de-abia astept sa-l vad

cutremuratoarea spunea...

Daraga Pantacruel, sunt mare fan Almodovar, am citit mai multe ”cronici” pentru minunatiile ce ies din ochiul lui, dar cu niciuna n-am rezonat asa cum mi s-a intamplat cu cea postata de tine...

pantacruel spunea...

pt ca va placut,
postez acum cateva secvente din film. pe care le-am tras cu un aparat foto (furt intelectual!) din sala :)

penelopa spunea...

cine esti? m-am indragostit ****** :)