marți, 19 ianuarie 2010

cohorta anonimilor excelenti

preludiu

se spune, ceea ce este improbabil, ca istorisirea ar fi fost relatata de mezin, de cruelul colonel hans landa, ofiter ss, la priveghiul fratelui sau mai mare, melancolicul aureliano bunedia, colonel si el, care a murit de moarte buna in timp ce urina sub castan, pe la o mie noua sute si ceva, undeva in orasul X.

fapt este ca un ins, un oarecare iscusit alonso quijada, jumatate nebun, jumatate mascarici, a auzit-o, mai mult cantata decat vorbita, din gura unui batran orb, se prea poate sa fi fost insusi homer, in acea prelunga noapte fara de somn, in fața samovarului fierbinte și i-a repetat-o apoi unui alt batran orb si cumsecade, jorge luis borges, de la care am aflat-o si eu.

am dat din nou peste ea, cativa ani mai tarziu, intr-o sala discreta de cinema, uitata de lume, unde ’intrusa’ mi s-a părut o adaptare destul de reusita. versiunea cinematografică, intrucatva mai prolixa, intrucatva mai sangeroasa, o confirma in linii mari pe aceea a lui borges, cu neinsemnate variatii si divergente proprii unor atare circumstante.

o reiau la randul meu, intr-un roman pop, asa imi place sa-l numesc, in care se va concentra - daca nu voi scapa situatia de sub control - o efemera si tragica viziune din viata plasmuita a vechilor eroi de film si de roman. o voi face cu probitate, dar prevad inca de pe acum ca voi ceda tentatiei literare de a ingrosa ori de a adaugi cate un detaliu semnificativ, ici si colo, cu o ravna nedisimulata si cu o perseverenta neinduplecata.

6 comentarii:

Şerban Tomşa spunea...

Panta,
ai început extraordinar. Proiectul e demenţial şi te rog să mă ierţi că mă repet : am mai folosit acest cuvânt în legătură cu un text scris de tine. Dă-i înainte !

dj (bobo) spunea...

subscriu la opinia lui Serban T. ba mai mult, vin si zic just keep on writing, right now, right now ;))

verbiaj. spunea...

hannibal o sa ne ia si pielea de pe noi, sunt sigur, tipul e un profitor. presimt ca o sa fie un personaj secundar cheie, ca si toti ceilalti, de altfel. n-am vazut niciun fotbalist in distributie, pentru rol de figuratie, desigur, dar nu e timpul pierdut. un mic gullit care sa faca driblinguri prin arsita asa cum tu iti scrii frazele lungi, cu multe paranteze. nu intuiesc nici cine e femeia fatala, si aici cred ca o sa avem surprize si sper sa nu ne lingem pe bot de o asemenea aparitie.

pantacruel spunea...

serban,
dementiale au inceput sa fie mai ales noptile mele. in ultima, am visat numai personaje si dialoguri absurde. ma trezeam din ora in ora si nu stiam unde naiba ma aflu! :)

dj,
eu ma gandesc macar la 'just do it'! ;))

verbiaj,
in loc de un gullit mic propun o ma(d)lena mare

Unknown spunea...

abia astept sa vad ce se intampla cu posibila victima a fratilor.

pantacruel spunea...

la fel si eu :)