joi, 10 ianuarie 2008

the book of love

mai există încă speranţe.
nu suntem cu adevărat terminaţi atât timp cât mai putem descoperi o carte bună
şi pe cineva căruia să i-o recomandăm cu drag.
îngheţaţi în iarna vrajbei noastre avem tot mai puţin timp pentru o poveste grozavă la gura sobei imaginare în faţa limbilor de foc danţuitoare...

ca de fiecare dată, mă ia prin surprindere.
este greu de înţeles cum reuşeşte să mă seducă în acest fel,
să mă strivească încă de la prima pagină sub greutatea ei,
lin şi înviorătoar ca un văl pictat.

mai întâi m-am îndrăgostit de 'magicianul' lui fowles, iar apoi de 'cartea de nisip' a lui borges.
nu peste mult timp toole m-a lăsat fără suflu fluturându-mi prin faţa ochilor 'conjuraţia imbecililor'. mai mult, m-a aruncat în braţele disperării. tocmai realizam
că iubirea nu va fi niciodată statornică. că mereu va apărea o altă 'ea' în viaţa mea, sălbatică, fabuloasă, care să mă aprindă şi mai şi...

au mai fost, poate, câteva titluri care mi-au dat iluzia unui tristan modern şi lenevicios.
până într-o zi... o zi care nu anunţa ceva deosebit.

'o după-amiază îndepărtată în care am făcut cunoştinţă' cu... locuitorii din macondo. cu lumea lui marquez şi cu 'veacul de singurătate'.
nimic nu mai putea să mă convingă, cel puţin pentru următorul veac,
că altcineva va lua locul colonelului aureliano buendia, mamei ursula, ţiganului melchiade, frumoasei remedios şi celorlalţi.

bineînţeles că, în cele din urmă, s-a întâmplat din nou.
îndrăgostit lulea şi beat de fericire sunt...! :)
noua mea pasiune se cheamă gunter grass. prietenul meu octogenar m-a cucerit definitiv povestindu-mi ca nimeni altul viaţa sa.
'decojind ceapa' - am plâns şi am râs împreună. ne-am ţinut de mână zi şi noapte, în pat, pe fotoliu, prin metrouri şi în lift,
ne-am privit în ochi fără încetare şi ne-am şoptit cuvinte dulci.

- dau leapşa prietenilor de pe blog...
aky, trestie, maria, oana, zuzeta,
anda, yume, simona, sandy, runbaby,
dede, verbiaj, paul, djer, forastgamp, alexedi, kolonelul
şi cinabru.

o leapşa despre
ultima carte care v-a luat minţile. cartea fără de care v-aţi simţi mai săraci şi nefericiţi. fără de care aproape că nu aţi mai putea trăi:)
ultima mare 'iubire'.

31 de comentarii:

verbiaj. spunea...

receptionat, panta-glob-de-aur. cand noaptea va adormi in bratele mele voi scrie si eu cateva randuri despre o carte care mi-a luat mintile.

pantacruel spunea...

te astept
verbiaj-adiere-de-vant.
sunt mai curios decat poti crede :)
imi pun si ceasul sa sune! :)
serios vorbesc.

Aky spunea...

Alo, marcati banu' pentru copirait la denumiri-cu-cratima :D.

Prima mea leapsa de cand am casuta.. mi-s emotionat, o sa iau in serios duda si raspund cat de repede imi pot aduna toti neuronii la o singura masa.

Panta-Cocktail-de-Vitamine-si-Minerale, Verbiaj-Corleone-Capo-di-tutti-Capi-Marinomos.. dureroasa leapsa. Din cate am iubit.. o sa incerc sa aleg cateva. Don Juan ce sunt, din acest pdv..

pantacruel spunea...

aky-brodie-testoasa,
o ultima dragoste-carte, ci nu un vagon intreg de autori de la anticariat:)
don juan-ule de plafar :)

Anonim spunea...

Ok, incerca sa raspund chiar asta seara. Cel tarziu maine, daca nu e cu suparare.

pantacruel spunea...

cu suparare?
nici macar cu 'bănat'... :)

ma bucur ca o sa am ocazia sa vad ce ii subjugă si pe ceilalti pasionaţi cititori.

Aky spunea...

Ultima dragoste chiar putea fi un subiect de carte :D. Vrei sa spui ultima carte-dragoste. Multumesc de leapsa, voi presta cu drag.
(La noapte asta visez.. chinuri ca in volumul lui Carlos Frabetti, "Cartea Iad", incercand sa aleg).

Unknown spunea...

am luat leapsa. te tii de teme domn' profesor.

maria spunea...

oooo, grea tema, domnule, dar ma voi stradui, nu promit repede, ca am o saptamina grea

pantacruel spunea...

dede,
elevule silitor,
va tin din treburi mai importante, dar asa se intampla cand prind cateva zile libere la rand :))

maria,
tu ai multe carti minunate pe constiinta :) se pare ca vei avea de furca cu acestea...
vreo doua dintre ele mi-au cazut si mie greu la stomac. chiar si acum mai am 'greturi' placute :)

anda grarup spunea...

suuuper:-)....io am sa scriu doar de prima si ultima carte (pin'acum citite) care m-au impresionat; ca-ntr'-ele au fost destule!!
Da' o sa-mi fie cam greu dupa tine ca, doar ti-am zis, ne potrivim in lecturi :-) Fowles e si el preferatul meu, dar cu "Daniel Martin" (asta cu toate ca "Logodnica locotenentului francez" mi s-a parut o porcarie MARE), pe Marquez il ador si eu pentru suta lui de ani de solitudine, desi nici "Toamna patriarhului" nu-i de lepadat; lui Borges nu pot sa-i pun decit un alfa-n fata :-), iar lui Günter Grass ii apreciez francheta, onestitatea, imaginatia si simtul ala al realitatii rationale, pe care doar nemtii il pot dezvolta dezinvolt!!!
Revind curind si urmaresc si concurenta :-))

Paul Dimulescu spunea...

Se face, coane Panta (Rhei). Promit ca o sa mai atenuez din "rautatea" cartii respective, pentru ca... de fapt o sa vezi de ce. Si e o simpla coincidenta faptul ca respectiva carte s-a nimerit sa fie ultima care mi-a picat cu tronc.

Apropo, mai tine cineva minte vremurile cand se spunea "mai lasa dracului cartea, iesi afara, la aer, ca te-ai ingalbenit de tot"? Acum se spune "mai da-l incolo de televizor/calculator, pune si tu mana pe-o carte"... Maine ce o mai fi fiind de spus?

runbaby spunea...

am mai scris despre cartea asta, domnia ta, asa ca iti raspund aici la matale (si te conjur s-o citesti, on the occasion, e o minunatie, o bijuterie, o...): Fata cu cercel de perla, Tracy Chevalier.

trestie spunea...

Eu m-am cam lasat de lepsi si lepse, dar strigarea asta mi se paru tare faina si o sa-mi cumpar spatiu sa raspund aici :D.
EA e scrisa de un rus (si normal!) frantuzit (fugit in Franta unde a dormit multe luni intr-un cavou). Are numele unui sfant important. Andrei. Andrei Makine. Scrie de parca de unge la suflet cu zapada. Nu orice zapada, ci zapada siberiana. Eu am facut o plimbare prin nameti si era cam... prin Vremea fluviului Amur. E plina de viscol rusesc, prietenie, dragoste adolescentina si film. Tie in special ti-o recomand puternic, ca te stiu cu patima filmului... Si cum ti-a placut Barbierul din Siberia, ar fi si pacat sa dormi noaptea linistit fara sa fi citit aceasta carte.

pantacruel spunea...

anda,
excelenta caracterizarea facuta lui gunter grass in numai cateva cuvinte.
l-ai citit si pe neamt tot in engleza? sau erai inca aici, atunci? orcium abia acum am observat ca esentiala este traducerea, la un roman strain . daca nimeresti o traducere prosta poti trece pe langa romanul vietii tale de cititor fara sa iti dai seama :)


paddy,
maine? cu siguranta o sa se devalorizeze si urmatoarea replica:
'mai lasa dracu nazbatia aia de... si mai pune si tu mana pe un mess si un joc , poate asa mai inveti si tu un cuvant nou...'
sper! :)

pantacruel spunea...

trestie,

uite, promit ca ma apuc cat mai curand de... 'pe vremea fluviului amur'.
chiar o aveam mai de mult pe lista de prioritati, dar tot au aparut altele si altele si incet incet a iesit din 'playlist'.
merci ca mi-ai adus aminte de ea.
la cum o descrii, nu trebuie ratata. clar. :)
e posibil sa nu mai dorm noaptea linistit. acum :)



runbaby,
si asta a fost odata pe liste. intre timp am vazut si filmul care mi-a placut mult. o sa citesc si cartea, daca spui ca este o...'bijuterie'. am incredere in gusturile tale. :)

Anonim spunea...

.

Unknown spunea...

Gigi Becali zici maestre Panta. A fost buna, o sa o retin.

Aky spunea...

Dede = Dedes? Cea mai tare posta :)): "."

Scurt si cuprinzator!

pantacruel spunea...

:

pantacruel spunea...

cine da mai mult aky?

Anonim spunea...

"12 scaune", "Vitelul de aur" de Ilf si Petrov; pentru umorul celor 2 merita sa aruncati nitel geana pe ele. over! :)

alexedi spunea...

andra grarup: "a dezvolta dezinvolt" imi place mult. din seria "violet violent" :)

panta, 2 titluri:
Ravasirea din copilarie: "Legendele tarii lui Vam", Vladimir Colin
Cea mai recenta revelatie (cam cu intarziere, e deja la a 3-a sau a 4-a editie): "Istorie si mit in constiinta romaneasca", Lucian Boia. Recomandata de Domnul Subdeal, caruia ii sunt recunoscator.

pantacruel spunea...

forast,
ilf si petrov ai zis?
de departe, cei mai haiosi scriitori din viata mea. mai tari decat stan si bran, de multe ori! dar fara sa alunece pe coaja de banane, ori sa se bata cu frisca, ci numai vorbind despre apucaturile canibalei ellocika si ingineriile inegalabilului ostap bender.
si ce personaj ostap asta... :))


alexedi,
imi fac mea culpa... pe tine te uitasem din lista :)
te-am adaugat ulterior si imediat ai percutat cu doua romane :)
merci.
domnul de sub deal face recomandari bune,
dupa cum se vede :)

cinesseur spunea...

zici tu asa: "ultima carte care v-a luat minţile", apoi pui punct. clara treaba. iti iei avant si mergi mai departe: "cartea fără de care v-aţi simţi mai săraci şi nefericiţi." hopaaa, zic eu. o fi vorba de aceeasi carte care mi-a luat mintile, devenita intre timp si izvor de fericire, sau de alta? nu e prea clar, deci pot intelege orice. cred ca o virgula m-ar fi ajutat mai mult :)
mai departe: "fără de care aproape că nu aţi mai putea trăi:)". sa zicem ca aici e lamurita. propozitia asta vine s-o completeze pe precedenta, dar corolarul e iarasi naucitor: "ultima mare 'iubire'". cum observa si aky, pe tema asta nu citezi o carte, scrii una ;)

in fine. dupa atata zapaceala, probabil(auto)indusa, ma voi achita de leapsa in litera si, poate, in spiritul ei. aici si acum, fiindca nu voi adauga nici un cuvintel in afara de titluri si autori.

"ultima carte care v-a luat minţile": "Platforma" - Michel Houellebecq

"cartea fără de care v-aţi simţi mai săraci şi nefericiţi. fără de care aproape că nu aţi mai putea trăi:)": "Jurnalul de la Paltinis" - Gabriel Liiceanu + "Jurnalul fericirii" de Nicolae Steinhardt

"ultima mare 'iubire'": "American Vertigo" - Bernard Henry Levy

The End. In acordurile "Book of Days" - Enya :)

Va doresc tuturor "o zi redutabila", vorba taximetristului care m-a depus acasa azi dimineata!

alexedi spunea...

o zi redutabila, superb.

trestie spunea...

inca un vot de la mine pentru ce a scris stimabilul D."cartea fără de care v-aţi simţi mai săraci şi nefericiţi. fără de care aproape că nu aţi mai putea trăi:)": "Jurnalul de la Paltinis" - Gabriel Liiceanu + "Jurnalul fericirii" de Nicolae Steinhardt
la care eu as mai adauga Jurnalul de la Tescani a lui Plesu
si CLAAAAR subscriu pentru cartile minunatilor Ilf si Petrov.
uf... dar te rooooog tare, mai pot sa adaug o(doua) cartulie? te rog, te rog, te rog frumossss! (ce urat!am transformat aceasta insemnare in ceva asemanator postului verbiajian cu recomandarile infinite de melodii).
cum stiu ca ai sufletul mare, imi imaginez raspunsu-ti si... sper sa pleci In cautarea oii fantastice si sa-ti gasesti Margareta, Maestre...

pantacruel spunea...

djer,
constat cu amuzament ca desi ti-ai luat numele din romanul lui houellebecq, 'particule elementare'
"ultima carte care ti-a luat minţile" este 'platforma' a a celuiasi autor. :)
(inca nu am citit 'platforma', ci doar 'particule elementare' si 'posibilitatea unei insule', dar voi da iama si pe platforma, cat de curand :)

alexedi,
'o zi redutabila', via djer, este un indemn de luat in calcul.
nu e chiar o 'haka' matinala, dar tot e ceva... :)

trestie,
'maestrul si margareta', spui?
ce carte enorma...
ai vazut insa ce diferente sunt intre partea intai si a doua?
am avut senzatia ca sunt scrise de autori diferiti.
rusoaico! ;)

cinesseur spunea...

@pantacruel: paradoxuri stimabile, paradoxuri. for your consideration: pe fondatorul KGB tot djerzinski il chema :D

Aky spunea...

De vreme ce nu pot dezvalui ultima carte pe care am "scris-o", vorba lui Djer, si nici toate cele pe care le-am iubit, o data sau repetat, clasicii existentei mele, si anuntandu-te ca iubesc multiplu si donjuanesc la acest capitol, voi spune asa:

Ultima enormisima iubire de care ma leaga o mare recunostinta, ca fata de un maestru la care revii constant: "Despre Ingeri" a lui Plesu.

Ultimul amor care m-a sedus pe nesimtite, pe nerasuflate, la care inca revin: "Breviar pentru pastrarea clipelor", Al. Paleologu.

Ultimul coup de foudre, un amor de o noapte si o zi care mi/a descretit 99% din riduri: "Esti un animal Viskovitz", Alessandro Bofa (un deliciu, serios si razator cu lacrimi in acelasi timp).

Si ultima iubire cu trup si suflet, voluptoasa si carnala, luculica si dionisiaca: "Bucate, vinuri si obiceiuri romanesti", Radu Anton Roman

Anonim spunea...

Pot sa iau leapsa dupa 3 ani? Citesc blogul tau de ieri si am luat-o cu inceputul, logic, de jos in sus. Nu stiu cum sa-mi aleg identitatea asa ca deocamdata sunt "anonim", pana ma prind ce trebuie sa fac. Ultima mea iubire e The Fountainhead - Ayn Rand.