joi, 20 noiembrie 2008

chateau latour. ratatouille

unul dintre motivele pentru care mă simt aproape vinovat dacă nu văd măcar un film bun săptămânal este andrei gorzo. dar nici pe maestru nu-l cred mereu pe cuvânt.
am senzația că tipul mai bravează. că uneori își pierde controul și eliberează ludicul din chingi spre deliciul cinefilor, care îi gustă cronicile de cinema mai ceva ca pe delicatesele restaurantelor de lux.

verdictul lui gorzo cum că ‘ratatouille’ este, după părerea lui, cel mai bun film al anului 2007 m-a intrigat. cinci minute mai târziu, șobolanul bucătar era deja în calculatorul meu, cu labele-n sus, pregătit pentru disecție.

„nu ştiu când am mai văzut un film hollywoodian din care să reiasă că a fi pretenţios e o calitate, că a nu fi deloc pretenţios înseamnă a te hrăni o viaţă întreagă numai cu gunoi (apropo, ce altă hrană îţi oferă hollywood-ul în cea mai mare parte a timpului?) şi, în fine, că a te hrăni o viaţă întreagă numai cu gunoi nu e o crimă, dar nu e nici ca şi cum n-ai pierde nimic”, spunea același gorzo referitor la povestea micuțului şobolan, ajuns cel mai renumit bucătar din franţa.

cum eu mă urnesc mai greu, a trebuit să treacă încă vreo 3 sau 4 luni (5?) până să-l dau gata. pe film. ca un făcut, de fiecare dată când eram convins că a sosit clipa cea mare, în momentul în care ridicam degetul arătător să apăs play, exact atunci intervenea altă tentație - un meci măreț din liga lu' mitică, un somn greu ca o halteră prăbușită, de pe buza unui pahar cu whisky, o sarcină nedorită, pentru serviciu, un gând rebel, fără cauză, o pauză, o veioză, o maseuză, o viroză.

în seara asta am făcut-o și pe asta. am văzut ’ratatouille' și confirm că amicul gorzo nu s-a înșelat. ba chiar a făcut pe modestul...
ar trebui să fii un idiot de proporții elefantine ca să nu apreciezi acest ’ratatouille’, mai rafinat decât un chateau latour ’61 - aș spune, parafrazând unul dintre personajele filmului.

*****
p.s.
dacă după ‘in vino veritas’ mi-am descoperit o nouă pasiune pentru delicatul și mătăsosul pinot noir,
am așa un presentiment că după ’ratatouille’ voi aduce îmbunătățiri nebănuite până și banalei omlete cu cașcaval.

15 comentarii:

Anonim spunea...

"sobolanul bucătar era deja în calculatorul meu, cu labele-n sus, pregătit pentru disectie". :))

sa speram ca planul tau a ramas doar la stadiul de pregatire si ca nu ai "disecat" sarmana creatura mica :)) pentru ca ai fi exterminat un adevarat bucatar, profesionist si simpatic :D

pantacruel spunea...

ramonoa,
nu pot spune ca am iubit prea mult sobolanii in viata mea. pentru ca astia sunt precum tiganii, desi acum e de bon ton sa ne ascundem dupa degetul mijlociu.
nu doar ca se inmultesc repede si ne cotropesc, dar nimeni nu ii doreste in preajma, oricat ne-ar "pasa" de soarta lor. la bipezi ma refer.
e adevarat, putina adrenalina nu strica niciodata. nici in metrou, nici langa placinta din care musti cu pofta, nici la wc, nici in lift sau pe un drum infundat si prost luminat.

vezi? pana la urma sobolanii sunt atat de umani si dragalasi;)
îîî... xenofob? maybe yes, maybe no :)

Unknown spunea...

Si in ce cartier zici ca stai? Cunosc niste blogari rommi in zona pastorita de Piedone si as vrea sa-i indrum catre matale.

pantacruel spunea...

ce treaba au dedes delicatesele cu cresterea demografica din cartierele marginase?
astept provincia! :)

Carmen spunea...

Foarte, foarte dragut filmul. Si chiar daca am crezut ca nu imi va placea sa vad sobolani in actiune, imaginea cu cei 100 si ceva de sobolani facandu-si de treaba (pe bune) in bucataria restaurantului m-a amuzat teribil.

Si nah, pana la finalul filmului, as fi mancat si eu un ratatouille a la Remy :P

pantacruel spunea...

merci pt vizita carmen.
pot spune ca de mult nu am mai simtit atata emotie ca la acest ratatouille. poate doar cand eram mic si urmaream cu sufletul la gura episoade din bambi, pinochio si celelalte minunatii de la gala desenului animat :)

cat despre ratatouille a la remy si supa lui linguini... nu-mi mai aminti. as da orice pt o portie cat de mica. caci sunt un pofticios cum nu am mai vazut ;)

meshuga spunea...

poate chemi o maseuza lipsita de viroza sa iti prepare o supa a la linguini......

vezi totusi sa nu fie orbita de veioza si sa greseasca proportiile ingredientelor

pantacruel spunea...

poate, meșteșugarule.
insa ma gandeam la una mai furcoză, nu buldoză :)

gabitza spunea...

Nu l-am vazut inca (desi era in planurile mele) - as putea spune din motive de...viata...ca si ale tale:) Acum insa am devenit si mai curioasa. Deci, cat de curand, "sobolanul bucatar" va ajunge si pe ecranul calculatorului meu:)

pantacruel spunea...

ai grija. filmul asta ingrasa! ;)

gabitza spunea...

Ratatouille a la remy, ziceati?!...Mmmm:) Am uitat sa mentionez ca si eu sunt o pofticioasa "cum nu am mai vazut";)

pantacruel spunea...

pai ai mancat asa ceva? deja? unde? :)

gabitza spunea...

;)pofticioasa si foarte curioasa! Trebuie sa vad filmul:))

alexedi spunea...

domnilor si dnelor/drelor, dar cum e posibil. la ORICE film Pixar se merge la cinema la avanpremiera. apoi se mai merge de cateva ori. :)

pantacruel spunea...

domnule alexedi,
in mare parte ai dreptate. in cea mai mare nu :)