luni, 10 noiembrie 2008

trecute vieţi de fanţi şi de birlici (viaţa şi, uneori, opera personajelor)

recunosc în faţa micii adunări block'n roll că sunt corigent la literatura română. ăl mai mare dintre ei, premiantul! că aşa era pe atunci, în vremurile apuse, când sub mucul cărunt al nasului meu cârlionţat se înşirau, ca nişte cârnaţi trandafirii puşi la afumat, maculatele gadgeturi literare ale unor domni bine frumos pieptănaţi în cărări domoale şi împachetaţi în stofe.

flacoane întregi de rebreanu, camil petrescu, creangă, eminescu, cezar petrescu, i.l. caragiale, călinescu, ionel teodoreanu, sorescu, eliade, caragiale, preda – amare rău, interminabile, administrate în doze consistente împotriva voinţei mele ieşite din comun, cu mult sifon şi uneori brifcor, pe nepusă masă, pe scaun, în pat şi la veceu.

tare m-am mai minunat printr-a 12-a, când am scăpat de acele moldamine. din nefericire la scurt timp am devenit dependent de halucinogene mai tari, aduse de afară, de fowles, nabokov, borges, llosa şi alţi demoni.

zilele trecute, acelaşi nas, mai bătrân şi versat acum, a dat peste găselniţa lui horia gârbea - ‘trecute vieţi de fanţi şi de birlici (viaţa şi, uneori, opera)’.
am citit-o pe nerasuflate. şi am redescoperit corola strivită de minuni a literaturii române. cea uitată şi îngurgitată la o vărstă la care copănaşele golaşe ale puicuţelor înfustate din liceu era tot ce conta pe lumea asta mică. şi înghesuită între atâtea pagini gălbejite.

aşa am aflat, printre altele, cum îşi pierdeau vremea interbelicii şi conaşii de prin secolul XIX (‘că joci cărţi şi râd toţi de tine ca de o mazetă’ - lache), prin ce locuri zăboveau, cum făceau amor şi cu cine, unde, cum, de ce şi cu ce se îmbătau, cum se încăierau , ciomăgeau şi o mierleau personajele literaturii române de la începuturi şi până la ora asta, când, iaca, orologiul arată treişpce trecute fix şi trebuie să o iau din loc către serviciu.

12 comentarii:

Doamna D. spunea...

cum de ai tu timp pentru toate, pentru atâtea?

pantacruel spunea...

me? are you talking to me? :)

Unknown spunea...

Panta recuperezi mai ceva ca Ropotan.

pantacruel spunea...

mai ceva chiar si decat recuperatorii lui gigi boieru. ca ma bate gandul si crivatul de la rasarit sa reiau batraneste tot ce ne-au mosnegii nostri mai de soi

Unknown spunea...

deci ma bate gandul sa ma "joc" si eu nitel cu "trecutele vieti", acum ca ati avut "binevoitoarea inspiratie" de a scrie depre ea:)

pantacruel spunea...

deci e de ras :)
te va cuceri de la litera 13!

innuenda spunea...

Pantacuelule, mi-ai adus cu ruşine aminte de tot amarul de nopţi în care mă tăvăleam cu câte vreun scriitoraş şi-o lanternă pe sub plăpumile trase de mama a oră de culcare. Şi uite-mă azi, nătângă şi melancolică uitătoare la depărtarea de cărţi, chinuită de culorile filmelor şi de sunetul lor surround, de internet şi cărţi pentru profesii izvorâtoare de stres.
Norocul meu că dorul de mine literata, împătimita de cuvintul scris, mi-l ostoiesc prin alţii, care încă au timp să citească. De pildă prin unul ca tine. :)

pantacruel spunea...

innuenda, nu mai mintii poporul cu televizorul... :)
nici eu, nici tu, nici altii nu citim cat ne-am dori. e bine, totusi, ca printre atatea sarcini si nazuinte ne facem putin timp si pt cate-o carte ;)

innuenda spunea...

De unde şi vorba cântecului:

"Dacă vrei sa faci lumina, cand e pentru tine noapte,
Educă-te singur, frate, citeşte-o carte!":D

pantacruel spunea...

de unde ai mai scos-o si pe asta? :))

innuenda spunea...

Cum de unde? Credeam că e clar pentru toată lumea! Doar vorbim de clasici.

Paraziţii: "Instigare la cultură" :D

pantacruel spunea...

iti recomand atunci parazitii lui cioran. ii gasesti in burta lui verbiaj :)