miercuri, 14 aprilie 2010

automatisme livresti. update (de ce-mi place auster)

treceam ieri prin cora, cand, fara nici o intentie, fara nici o premeditare, aproape fara sa-mi dau seama am aruncat in cos un roman de-al lui paul auster, 'palatul lunii' - pret ingust, continut vast, aruncare de 3 puncte reusita. ajuns acasa, am tras concluzia (corecta pana la un punct) ca auster & capote sunt, in acest moment, scriitorii pe care ii cumpar din inertie, instinctiv, automat.

mi s-a mai intamplat asta pe vremuri. mai intai, parca, cu llosa & borges, apoi cu kafka & aitmatov, mai apoi cu marquez & mc ewan si mai incoace cu houellebecq si grass.
asa ca astept cu nerabdare urmatoarea 'serie'!

***
de ce-mi place auster? (poate si) pentru fragmente (bijuterii) ca acesta:
'(...) fiind genul de om care viseaza mereu sa faca altceva decat face, nu putea sa exerseze la clarinet fara sa ia cand si cand o pauza in care sa rezolve in minte o problema de sah, nu putea sa joace sah fara sa se gandeasca la rateurile echipei de baseball chicago cubs, nu putea iesi la o plimbare in parc fara sa se gandeasca la vreun personaj minor din shakespeare, iar apoi, cand ajungea in sfarsit acasa, nu putea sa se aseze cu cartea in brate mai mult de douazeci de minute fara sa-i vina chef sa cante la clarinet (...)'
paul auster ('palatul lunii', pag 14)

5 comentarii:

Zvârluga. Zvârluga Bond spunea...

Eu am rămas la Livin' el final loco - Nebunii în Brooklyn. Mi-a plăcut atât de mult, încât n-am mai încercat altceva. Ah şi filmul, Smoke, mi-a fost şi ciudă că nu fumez, dar mă rog, parcă poţi să le fumezi pe toate...

pantacruel spunea...

exista si varianta trabuc, draga zvarluga. desi, de cand cu monica lewinsky, e mai mult cu 'dus-intors' decat cu 'tras in piept' :P

anadana spunea...

in fragmentul citat eu am recunoscut un pic de pantacruel :)

catalina spunea...

Ceea ce imi aminteste ca ma steapta Moon Palace si New York Trilogy in biblioteca. Cred ca ar trebui sa se inventeze cartile cu "gura", care sa strige dupa tine cand te apropii: "Ia-ma pe mine, pe mine!" Dar treaba sa functioneze doar la tine acasa si doar cand nu esti decis care este urmatoarea carte pe care ai citi-o.

pantacruel spunea...

anadana,
ha, ha! si eu cred ca personajul este... pantacruelic :P caci om mai sucit, imprastiat si nehotarat eu n-am mai vazut de cand sunt pe lume.

catalina,
ei, bine, eu am acum 3 carti necitite de p.a. in biblioteca. pe doua dintre acestea mi le-am cumparat chiar azi ;)