duminică, 14 octombrie 2007

4,3,2, ultima strigare

revin cu o parere (un pic) mai ampla (si intarziata) despre pelicula noastra premiata la cannes.
nu as fi facut-o, dar pentru ca am fost rugat de unul (una) dintre vizitatorii blogului, si ca sa nu par nepoliticos (ca sa nu mai spun ca oaspetii nostri sunt stapanii nostri – zic bine, verbiaj?) si colturos, am mai adaugat cate ceva.

ce sa mai spun?
4, 3, 2 nu este unul dintre cele mai originale filme romanesti.
fiindca mungiu are grija sa ne serveasca o delicatesa atat de usoara (dar cat de greu digerabila!), o poveste simpla, comuna. pe care am auzit-o de atatea si de atatea ori.
banalul avort (interzis).
o poveste spusa cu finete, dar care, sa zicem, unui diletant celebru, acru-amarui, ranced, de pilda unui sergiu nicolaescu batran dar vesnic in puteri (dede, stai la locul tau!, nu o sa zic nimic rau de 'osanda' - 1976…), i s-ar fi parut... 'subiect lesinat, o basina trasa de par, fara priza la public(-ul lui tinta)'.

imi ingadui sa nu improsc si eu cu superlative acest film.
care a cucerit cel mai ravnit premiu cinematografic al anului,
care a starnit valuri de controverse si discutii cat studioul alexandru sahia,
care a fost cantat (si aplaudat in picioare), laudat sau dimpotriva blamat de toti cei care i-au calcat pragul.
doresc doar sa enumar doua, trei lucruri dintre cele care mi-au placut.
la un film realizat intr-un moment in care cinematografia romaneasca, la 20 de ani dupa cotitura istorica, inca se hraneste abundent cu extractii de sub daramaturile revolutiei. sau in cazurile mai fericite cu amintiri si evocari sententioase dinainte de…

4,3,2 se porneste domol, alb ca o o ninsoare moale, in relanti,
ca primele acorduri
din...

4,3,2, fara sa-si propuna, este o fresca uimitoare a acelor vremuri. atat fotografic (unde o mai fi gasit toate accesoriile, 'uneletele' acelea si vopseaua timpului. pana si aerul statut este cel de atunci!) cat si faptic.

mungiu in 4,3,2
nu incearca sa faca nimic pentru a-si castige publicul.
nu si-a pus in cap sa-l emotioneze, dar nu se sfieste sa il oripileze vizual cateva secunde bune(imaginea cu fetusul avortat placid pe cimentul baii)
si psihic (cateva luni dupa...)
nu cauta efecte si aplauze la scena deschisa.
si nici nu umbla cu metafore ori cu manusi de catifea, dar scurma cinic cu manusi de plastic in viscerele fiintei noastre

mungiu in 4,3,2
nareaza fluent, cu talent (cum ii e felul), una din numeroasele poveri pe care le-a purtat cu el de-a lungul timpului.
este ajutat de niste actori exceptionali,
anamaria marinca, vlad ivanov şi laura vasiliu,
condusi magistral de regizorul iesan.

profunzimea si stralucirea acestei capodopere a lui mungiu este data de observatiile de detaliu aproape c(l)inice si in special de personajele marunte.

personajele marunte pe care autorul le lasa sa se dezvolte monstruos, pana ce spectatorului i se declanseaza refelexul de autoconservare.
filmul s-a terminat si oamenii vorbesc in continuare despre el(e). desi inca nu isi dau seama, tocmai s-au recunoscut in acei 'simplii cetateni' de pe ecran.

15 comentarii:

Unknown spunea...

In sfarsit ai bagat continuarea.
Pantagruele ai vazut in ultimii 10 ani o comedie romaneasca autentica?
Trenul vietii nu se pune, e frantuzit si amar.

pantacruel spunea...

de ce, dedes ?
imi recomanzi una buna rau?

Unknown spunea...

Nu ma, dar prea avem numai regizori cu apucaturi constipato-filozofice.Nu vrea unul sa ne mai si amuze. toti vor sa ne puna pe ganduri.

verbiaj. spunea...

Dedes, iti recomand A fost sau n-a fost, o sa razi mai mult in tine de comedia unor fapte ireale. tot o revolutie, dar o revolutie a umorului netrucat, de o simplitate surprinzatoare. Viata personajelor din filmul lui Porumboiu e un continuu umor involuntar.

pantacruel spunea...

ahaaaa,
amuzamente baiete, amuzamente poftiti.
pai stai sa vedem ce mai ruleaza pe la circul de stat
sau pe la circul din parlament de la guvern,
pe la puzderia de canalele (la propriu si la figurat) romano-turco-americanesti

de ce nu pe la circul foamei.

am auzit ca la tanase inca se mai joaca comedioare de revista,,,

DEDE,
acum serios,
tu chiar vrei comedii?
stii bine cine face la noi comedii si ce succes enorm au.
hai sa-ti spun cateva de dupa revolutie (cateva duzini?).

asa...
harababura (lui saizescul - maestrului comediei romanesti), pacala se intoarce (idem), 'caderea constantinopolului' ' a doua cadere a constantinopolului' (s-a facut si a treia cumva? ca nu am prins-o!), azucena, 'vacanta mare se intoarce' (si ea!!!) sau cum le zice la cele doua filme cu leana si costel, margo, etc...
mai vrei comedii?

eu cred ca se fac prea multe!
(sa nu uit ultimele productii serioase ale lui nicolaescu la care am ras cu lacrimi - le trec tot la comedii!)


dar s-au realizat si destule comedii (megre ce e drept) de calitate (ma mir ca nu ti le amintesti) sa le enumar numai pe
- 'e pericoloso spergersi' si 'asfalt tango' (ambele ale lui caranfil), 'a fost sau nu a fost' (la care ai ras, recunsoteai!) - porumboiu, etc.


combate-ma, dede.
intorc si celelalt obraz.

pantacruel spunea...

salut verbiaj.

auzi, dede vrea ca cineastii sa dea cat mai multe comedii tarii!
sa refacem industria grea de umor!

eu zic ca e putin comunist dede asta! :)

dede, am glumit, ma.
fii bland!

nu prea as avea chef de vreo sapuneala pe frigul asta. daca intentionai, cumva, sa ma lovesti bine cu vreo doua trei (pro)verbe

Unknown spunea...

Da aveti dreptate. Nedrept uitasem filmul lui Porumboiu.Ale lui Caranfil sunt aproape la limita temporala. Am zis ultimii 10 ani.Cei drept nu-mi plac comediile. Dar prea ne dam tragedieni la apa mica.
Pantagruel ai enumerat niste filmulete, caderi de constantinopole si altele asemene. trebuie sa recunosc ca aceste productii mi-au produs tristeti vecine cu depresia. Absenta organului care detecteaza ridicolul mie imi provoaca mari suparari. Iar cei ce au facut acele filme sunt jalnici.

piatra fara nume spunea...

subscriu la ce a zis verbiaj.
f bun film, frumoasa cronica, impletita cu ce imi place mie mai mult. :)

pantacruel spunea...

yume,
la care film te referi?
ca nu mai stiu:)

piatra fara nume spunea...

a fost sau n-a fost

Anonim spunea...

da, recunosc, subiectul este dur, insa eu am remarcat multe absurditati si inadvertente in firul evenimentelor. de exemplu, la inceput se pomeneste de tatal Gabitei care trebuia sa soseasca. apoi se uita total acest fapt. scena cu acel domn bebe mi se pare iar trasa rau de par. de unde acel "sacrificiu" pe care il face Otilia si de unde acea usurinta cu care accepta? nu e deloc verosimil... si hai sa fim seriosi, am ascultat multe femei vrobind despre cum se petreceau "lucrurile" astea , nu am auzit de asa ceva! nu spun totusi ca nu se poate sa fi fost cazuri.
in orice caz, experienta prin care trecea o femeie era cu adevarat traumatizanta si filmul ne arata ca nu trebuie minimalizata (celor care au trecut prin asa ceva, le-as recomanda chiar sa se gandeasca bine inainte de a viziona filmul!). si cred ca orice barbat ar trebui sa vada acest film. fara sa jignesc pe nimeni, multi sunt atat de ignoranti si insensibili poate tocmai fiindca nu stiu ce inseamna cu adevarat. chiar si astazi cand alta este metoda...
si ca sa continui, mai este scena discutiei dintre otilia si prietenul ei. sunt acolo niste replici carora nu le vad sensul, locul si nici rostul.
INSA ma bucur ca un regizor roman a avut curajul sa arate si aceasta fata a comunismului, care injosea si umilea fiinta umana, aducand-o la stadiul de animal...
ce am mai avut de spus, am raspuns in postul anterior... cu intarziere :)
am zis!

Anonim spunea...

si te rog, stimabile, renunta la moderatul comentariilor, ca sa nu ne simtim cenzurati :)

pantacruel spunea...

multumesc stimbabila draga,
pentru comentariu si sfat.
calc prin strachini in stil mare pe blogul asta.
ca sunt inca la inceout
dar promit sa-mi revin repede.
sper ca acum nu mai sunt problme. cu moderatul. am activat din eroare, bormal :)

pantacruel spunea...

trestie,
te cred pe cuvant. in toate filmele exista inadvertente su absurditati.
si eu am remarcat un de decor la acest film. totl este perfect ceausist , arepatina timpului si functionalitatea de atunci cu exceptia unui tramvai. cred ca nu au mai gasit nicaieri . le casasera pe toate:)

e foarte bine si corect ca nu ti-a placut.
asa si trebuie sa fie.
unanimitatea nu duce la progres.

pantacruel spunea...

si inca ceva.
spui ca 'nu te-a impresionat', ci nu ca 'nu ti-ar fi placut'.
cred ca nu te-a impresionat pentru ca nu ti-a placut.
mie mi-a placut chiar foarte mult.
si m-a si impresionat.