joi, 7 octombrie 2010

incas peruan pe burta unei carafe

'o viata care, in sfirsit, ajungea la capat, paul. aveai parul alb, tuns scurt, erai slab, calm, asteptind cu un curaj demn atacul final. nu erai foarte sigur, dar intuiai ca, printre nenumaratele autoportrete pe care ti le pictasesi - in chip de taran breton, de incas peruan pe burta unei carafe, de jean valjean, de Cristos pe muntele maslinilor, de boem, de romantic -, acesta, cel de despartire, cel al artistului la capatul drumului, era cel care te reprezenta cel mai bine. (...)

a fost o nunta asa cum trebuie pentru a le da satisfactie acestor scandinavi fandositi. cu sampanie, orchestra, un mare numar de invitati si cadouri generoase din partea tutorelui tau si a sefului tau. si apoi, dupa o scurta luna de miere, ai ocupat un mic apartament din place saint-georges, unde ai atirnat mantia vechilor peruani pe care ti-o daruisera sora ta maria fernanda si logodnicul ei columbian, juan uribe (...)'
mario vargas llosa, 'paradisul de după colţ' (2003)

pe aici a trecut pumnul lui m. v. llosa in 1976.

21 de comentarii:

Şerban Tomşa spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Şerban Tomşa spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Şerban Tomşa spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
als spunea...

mie nu-mi place marquez (nu mi-a placut niciodata) - k scriitor, k de om nici nu poate fi vba ;))) mi se pare un fel de kusturica al literaturii.
iar llosa n-am citit...
orcum, premiu de anu asta pare mai degraba gen oscar - k atunci cind, dupa ani & ani in care academia (americana, suedeza, tot un drac) premiaza in nestire pe criterii politice (sau politic-corecte), isi face un pustiu de bine sa premieze - in fine! - un artist care a fost 'in carti' from the very beginning

elena spunea...

de ce o tine neaparat als sa se bage in seama atunci cand nu stie despre ce vorbeste?!aveam toata admiratia pentru autorul articolelor din dilema, dar acest als, din puzderia de comentarii pe care le improasca pretutindeni, e jalnica...dincolo de faptul ca n-a citit nici herta muller, nici llosa, dar ii comenteaza, sa nu stie oare ca premiul nobel se acorda unui scriitor care "a facut ceva pentru umanitate la modul ideal"?! Da, criteriile politice si civice merg mana in mana, daca nu putin inaintea celor estetice. acesta este esenta nobelului...ce atatea lamentari despre cum sunt ignorati "artistii"?!

pantacruel spunea...

serban,
mie imi place mult llosa. am citit in studentie, dupa ce incepusem sa-l iubesc pe borges, 'orasul si ciinii' (un fel de amores perros, aveam sa imi dau seama multi ani mai tirziu), mi-o recomandase o colega, nepoata de-a lui gellu naum, si asa am descoperit ca literatura sud americana nu se termina la argentinian.
dupa aia am tot citit llosa si de marquez si de tot asa.

faptul ca mvl si ggm au fost prieteni, apoi dusmani, apoi iarasi prieteni doar m-a amuzat.

pantacruel spunea...

leo,
intr-adevar marquez si kusturica au multe in comun. am observat-o si eu mai de mult, iar in vara, pe 'dilemaveche.ro' tin minte ca am scris o mini-povestire in care tiganul melchiade si tiganul kusturica se intilneau cu tiganul maradona si cu minunea lionel messi. si tot vorbeau si vorbeau :P

cit despre premiul primit de llosa,
MA TEM ca nici de data asta juriul suedez nu si-a schimbat "tactica" alegind tot pe criterii geo-politice. chiar daca s-a nimerit sa fie un nume mare de data asta si nu, ca de obicei, vreun ilustru necunoscuti.

am inteles ca premiul acordat lui m.v.l. are o oarecare legatura cu evenimentele din peru si cu intentia lui llosa de a candida din nou la presedintia tarii. odata cu acest nobel, cota de popularitatee a scriitorului-candidat creste exponential, nu-i asa? :P

als spunea...

1 nu e nevoie sa fi citit cva de un autor nobelizat k sa-ti dai cu parerea dspr MECANISMUL decernarii premiilor - care e acelasi, indiferent de scriitorul premiat.
2 nu am comentat LITERATURA hertei m (de bine ce am spus, doar, k nu o cunosc), ci prestatia ei publik... care mi se pare, ei da, jalnik!
3 asta cu 'a facut cva pt umanitate la modul ideal' = a se slabi. sau poate ne explik elena-cea-enervata CE a facut 'pt umanitate la modul ideal' ga.ga. marquez? (& altii gen g. grass, claude simon, montale, kawabata, faulkner sau... pearl buck! :))

als spunea...

@panta: da, tin minte povestirea ta, era f haioasa!
cit dspr mecanismul nobel - cum ziceam mai sus: e 'gripat' rau...
mai bine sa fii om de stiinta, macar stii o kestie :P

pantacruel spunea...

elena,
laudabila intentia de a-l urechea in public pe als pentru alegeRile & opiniile lui :)
nu o sa ma transform eu in avocatul lui leo (desi, la o adica as putea, ca am terminat dreptul :P) insa parerea mea sincera este ca te inseli.

1. leo lanseaza puzderie de comentarii pretutindeni insa acestea nu sunt in nici un caz "jalnice" (nici orbii nu ar vedea atit de negru) ci, dimpotriva, caustice+sclipitoare+naucitoare (de cele mai multe ori, nu chiar mereu). nu degeaba am scris, tot aici, ca als este pt blogosfera romaneascda, si nu numai, un fel de capote & proust un nebun care incita la dialog contradictoriu/inteligent

2. iar a-l acuza si pentru faptul ca... "n-a citit nici herta muller, nici llosa" mi se pare o gogomanie gogomana. nici eu nu am citit herta muller, nici multi alti romani (poate tu ai citit-o), insa, te asigur, ca nici eu, nici tu, nici cei mai multi dintre noi nici macar nu am auzit de jumtate din scriitorii (f cunsocuti pe afara) pe care alş i-a citit deja (si pt care s-a agitat sa fie tradusi si la noi), scriitori pe care ii vom descoperi si noi doi (eu si tu), cu siguranta, peste citiva ani.

eu cam asta am avut de zis :)

pantacruel spunea...

uite ca nici n-am apucat sa dau un raspuns elenei si deja agilul alş ii raspunsese. ca un sarpe veninos ce este ;P

d. spunea...

pai daca-mi amintesc eu bine, Kawabata a facut ceva pentru umanitate (si recte pentru el): s-a sinucis (lol)

elena spunea...

@als, pantacruel
nu sunt nici pe de parte enervata, ci doar usor dezamagita...nu-l acuzam ca nu i-a citit pe muller si pe llosa ci ca publica comentarii legate de valoarea lor literara (i-a spus lui cineva ca doar doua romane, ca nu stiu ce, etc, etc...). cat despre rolul lui als in promovarea si traducerea literaturii straine la noi, tot respectul. Iti multumec, als, in special pentru Eseurile de indragostit ale lui Alain de Botton. cu toate acestea, multe dintre comentariile tale (exagerate in mod voit sau nu) nu-mi plac.in special ultimele postate la articolele din OC. :)

pantacruel spunea...

mister d,
eu de ce n-am citit inca kawabata?! enervantilor :P

elena,
'usor dezamagita' este, totusi, altceva :)

als spunea...

iti multumesc, panta
iti multumesc, 'd' (mi-ar fi placut sa zic eu ce-ai zis tu :P)
si-ti multumesc si tie, elena
DAR
unu din lucrurile pe care mi le-am cistigat & la care tin mult este sa spun ce vreau & ce-mi place, nu ce vrea & ce-i place unuia & altuia (fie ei si fani!). nu sint dispus sa 'fac frumos' pt a ma conforma unei 'imagini' dspr mine. consider k ACEST 'als' (mai spurcat la gura & not very nice) este my real self, 'nemakiat' & needulcorat; cine ma accepta asa, bine; cine nu - i really don't care...
ps stiu la ce se refera elena: la comentariul din obscult. in care am scris - textual - 'als se cacă în capu vostru' :)) era adresat unor cretini care faceau tot felu de jocuri de cuvinte scatologice legate de numele meu, asa incit consider k si-au luat-o meritat! k sa nu mai zic k era in contextul in care herta m rostise, la ateneu, cuvintul 'căcat', iar unul dintre articolele revistei il avea kiar si in titlu :P

Şerban Tomşa spunea...

Am șters comentariile anterioare, fiindcă mi s-a părut că sunt nedrept... Și nu numai față de Llosa... Le cer scuze tuturor prietenilor noștri...

pantacruel spunea...

serban,
de ce sa iti ceri scuze? parerile trebuie exprimate nu reprimate :)

elena spunea...

@als
ok, ma dau batuta :) oricum iti voi citi in continuare comentariile, pt ca stiu si eu, nu numai panta, ca in ele e altceva, desi uneori nu-mi place...(e o vorba romaneasca, buna-rea, nu stiu: nu te amesteca in laturi, ca te mananca porcii. o vorba, nicidecum un sfat. n-as indrazni :)))
p.s. fie vorba intre noi, mi-am cumparat, acum vreo 2 ani, Cu Marilyn pe divan, pt ca-ti placea tie. deci eu te-am citit pe tine:)

d. spunea...

@als: the pleasure is all mine, Sir :) plus ca suntem chit, cred. si mie mi-ar fi placut sa spun/observa asta: "ga.ga. marquez". nu de alta, dar mi-ar fi placut sa asez in fatza particula - scuzati aliteratia - lady. din ratiuni de echivalenta stilistica (virgula!) cu diva :)))

mofturi spunea...

Cine a citit de Vargas Llosa : Conversatie la catedrala, Razboiul sfarsitului lumilor, Orgia perpetua (despre Flaubert), Sarbatoarea tapului, Adevarul minciunilor, Matusa Julia si condeierul, nu poate sa nege ca se afla in fata unor capodopere literare.

pantacruel spunea...

mofturi,
f adevarat si de acord cu dumneata.