joi, 7 octombrie 2010

wolfgang amadede’s la cazane / confutatis maledictis

- unde am ramas, panta?
- la cazanul cu tuica, dede’s. imi spuneai cum se toarnă borhotu la voi la gherghesti.
- asa... deci, ca de fiecare dată, eu sunt ala care toarnă, adica turnatorul, iar proprietarul storcatorului de prune e ala care striga, adica strigătorul.
- strigator la cer, dar daca asa e traditia, n-ai ce sa faci. ai uitat martorii...
- ai rabdare, nu te repezi. martorii sunt, de obicei, sateni experimentati cu vechi state de rasplata.
- beţivanii satului.
- exact. dar partea plăcută a paharelului o reprezintă vizitatorii, care in contul unor ţuici mici, dar dese, iti prezinta la cheie un inventar al problemelor lor stringente.
- pesemne ca acea tuica lacrimosa dies illae ii arde pe gitlej ca un ’confutatis maledictis’ care nu poate fi stins decit cu suvoaie de povesti.
- tot ce-i posibil. insa hai sa dam drumul povestilor ca ne prinde noaptea. scrie asa...

*****

- femeia in fa major, aia din generatia 80 de ani şi ceva, avea o mare problemă cu papagalul.
- cu papagalul de barba'su.
- nu, cu papagalul la minor din colivie. incep vocile
- vocile din capul papagalului?
- nu, panta, vocile ancestrale. incearca sa ma urmaresti cu atentie. vocile din memoria colectiva rezoneaza toate deodata in capul babornitei. mai intii basii, accentul pe al doilea timp. cotoroanta ar vrea sa-si omoare biata faptura si doar credinta ei nestramutata o mai impiedica sa treaca la fapte.
- are vreun motiv serios?
- are. inaripata isi violeaza consoarta. a doua oara intr-un interval de citeva minute. a doua masura, al doilea accent. si apoi, pe nepusa masa, cind le e lumea mai draga, neghiobu sparge ousoarele si pune in pericol perpetuarea speciei. al doilea accent pe a treia masura, pe mi. clar pina aici?
- destul de clar, dar daca-i sparge ousoarele, batrina chiar are o problema pe cap.
- pe cap si la cap. marea si singura ei problema, dealtfel. in rest are de toate mai puţin bani. de toate inseamnind vreo 30 de raţe. ca e de conditie buna, tatăl ei a fost preşedinte pe ţară la judeţ. era un fel de tenor. apropo, acum intra tenorii. al patrulea accent pe prima masura în do. a doua masura, al patrulea accent. al doilea accent, masura a patra, în fa. ai notat?
- tot!

*****

- mai avem un domn ieşit la pensie de vreo 5-6 ani. nu mai bea de 6 luni, dupa ce a scapat ca prin minune de o boala care aproape il dezonora. se tirciia in nadragi. iar acum orchestra, tuba a doua si trombonii. pe aceleasi note. prima tuba si trombonii împreuna cu tenorii. toti se tirciie in pantaloni de la o virsta, dar dumnealui avea o mindrie nedisimulata, se ntelege... in tot acest timp, instrumentele dubleaza vocile. intra trompetele si timpanii. trompetele în re tonic si dominant. domnul ieşit la pensie de vreo 5-6 ani si trompetele merg în armonie.
- dictezi prea repede. prima tuba si trombonii ce fac?
- ca si tenorii.
- identic?
- intocmai. acum coardele la unison, toate coardele din sat cu gura pe el. urmatoarea masura în crescendo.
- asta e tot?
- nu. caci de cind bea cafea doar de la dozatorul de la bufet nu mai are nicio problema. iar aici ma simt eu vinovat. cele 6 luni de abstinenta au fost întrerupte de tuica mea. la cum a plecat de la cazan sunt sigur că tirciala s-a intors.
- e minunat.
- desigur. mai departe! scrie!
- scriu.

*****

-vizitatorii de care iti ziceam se revolta dintr-o data. cam ca la opera in actul al patrulea. indivizii sunt capabili de adevarate acte de curaj. culmea, in numele banului, nu al nazuintelor politice - cum ar fi fost normal. asadar, paharelele de tuica au inceput sa lucreze. se trece, pe nesimitite, la do major. basii si baritonii laolalta cu sopranele si alto se dezlantuie.
- prea repede. stai o clipa!
- ideea e următoarea: dacă nu primesc şi ei plicuri cu bani aşa cum li s-a întimplat la alegerile trecute citorva consateni, nu se mai deplaseaza la vot. iar ca fond de rulment nu cer decit arpegii de vioara. gama descrescatoare, apoi, ca bonus, din nou "ostinato". ce ei sunt proşti doar pentru doi cozonaci şi o pungă de orez?

*****

p.s. 1
regia milos forman
scenariul pantacruel dupa o relatare de-a maestrului dede’s din octombrie 2009.

p.s. 2
la multi ani dede’s!

amadeus (1984, milos forman) / confutatis maledictis

2 comentarii:

Unknown spunea...

Multumiri diverse!

helios spunea...

desi m-am straduit sa nu rad nu m-am putut abtine. este asa o "muzica" interioara a "transcrierii". cuvintele dispar, ramine doar "muzica" generata de ele. interesant.