miercuri, 23 septembrie 2009

virginia woolf

sa te apuci de virginia woolf fara a te furisa in piata, pret de cateva minute, de unde te vei intoarce proapspat imbuchetat cu flori de camp, vesele, infoiate, aproape mute, este un nonsens.
poti cumpara un buchet bogat si dupa ce lasi in urma primele 100 de pagini ale doamnei dalloway, nu inainte insa de a-ti mai trece o data privirea, tulbure de acum, peste faldurile greoaie ale romanului

'(...) si pe deasupra era si o dimineata splendida. ca pulsul unei inimi perfecte, viata batea drept de-a lungul strazilor. fara dibuieli – fara sovaiala. cu o deviere rapida si ferma, riguros, precis, fara zgomot, atunci, exact la momentul potrivit, masina se opri in dreptul usii. fata, cu ciorapi de matase, cu esarfa de pene, vaporoasa, dar nu deosebit de atragatoare in ce-l privea (avantul lui era acum epuizat) cobori. valeti impecabili, pechinezi castanii, holuri pardosite in romburi negre si albe, storuri albe leganandu-se in vant vazu peter prin usa deschisa si isi dadu asentimentul.
o splendida reusita in felul ei, la urma urmelor, londra; anotimpul; civilizatia. (...)'


am lasat-o de-o parte mai bine de un an si jumatate si inca nu ma pot obisnui cu tot acest torent navalnic, cu aceasta minte a virginiei scapata de sub control, cu scrisu ei fracturat in mii de schije si aschii,
cu tablourile moderniste pictate in cuvinte uleioase, care ca niste pete de lumina se scurg incet, dar neincetat, din romanele ei direct in vintrele mele.

10 comentarii:

Zvârluga. Zvârluga Bond spunea...

Ce de buneţuri:scrise, citite, văzute, auzite, gustate!
(apologia lăcomiei, în cuvinte simple: nu te mai saturi!)

pantacruel spunea...

:)) pai de aia mi se zice gargantuel

Sorina spunea...

De cate ori citesc o carte a altui autor dupa una scrisa de Virginia Woolf, pare saracuta, cu fraze prea simple, e greu sa concureze bogatia scrierii Virginiei.
Foarte fain ai descris fenomenul Virgina Woolf, inteleg ca you "are not afraid of V.W. :)

pantacruel spunea...

ba mi-e cam frica de tipa. e mortala (pe alocuri) :p

als spunea...

very, VERY nice indeed, mi-a placut ideea cumpararii buchetului de flori k 'efect' al romanului

kiar mi-ai facut pofta sa-l recitesc - 'mrs dalloway' e 'virginia mea preferata'...

dk zici, insa, k ti-e frica de v.w., NU te apropia de jurnal! ;)

pantacruel spunea...

leo,
ba uite ca tocmai am sa ma apuc de jurnal. am eu o senzatie ca exista viata si dupa v.w.! ;)

Anonim spunea...

acu' ca ai adus vorba...chiar ca madam Woolf te scoate din casa si te trimite la florareasa sau la bacanie. dar cum langa dealul meu nu e vreo bacanie si nici londra nu e sub balcon sau macar la jumatate de ora de mers cu trenul ma amagesc promitandu-mi sa recitesc Valurile imediat ce termin cartea groasa care-mi umple diminetile.

pantacruel spunea...

anonimule,
daca e deal sunt vinuri,
iar daca vin este de toate sunt :) poate chiar si londre reci si usor incetosate :p

dragoş c spunea...

eu am citit doar orlando, o capodopera gratioasa. si, vai, jurnalul. care... in fine, la fel si cu valurile. naspa.

pantacruel spunea...

tocmai intentionam sa ma apuc in curand de 'jurnal' si de 'orlando'. mai ales ca am scapat de job (astazi, in sfarsit) :)