vineri, 16 octombrie 2009

henry si june, harvey keitel si radu cosasu

vineri, a 1809-a pentru mine,
ploaie rece, cafea proaspătă, am început să citesc anais nin - henry și june (jurnalul necenzurat).

paris, octombrie 1931
'vărul meu eduardo a venit ieri la louvecinnes. am stat de vorbă șase ore. a ajuns la concluzia pe care o intuiam și eu'
bucurești, octombrie 2009
bătrânul cosașu a venit miercuri la șosea, la mțr. s-a stat de vorbă ore întregi, s-au spus povești, au șuierat întrebări . n-am fost de față, am ratat, ratez mult.
new york, octombrie 1991
izzy maurer, saxofonistul (harvey keitel), a venit marți în vizită la prietenii săi - în filmul lui paul auster, lulu on the bridge. au mâncat, au băut și au stat de vorbă.

paris, octombrie 1931

‘mai târziu o încăpere mică, întunecată, extreme de sărăcăcioasă, ca un alcov ascuns. imediat, bogăția vocii și gurii lui henry. senzația de scufundarte în sânge cald. și el copleșit de căldura și umezeala mea. penetrare înceată, cu pauze și răsuciri. nu am cuvinte pentru asta; totul e nou pentru mine.’

bucurești, octombrie 2009
cosaşu şi-a scos textele dintr-un plic şi s-a pus pe citit ‘despre angoase muzicale, ironie, kant, cervantes, proust, fostul director al cenzurii în faţa standului de ziare postdecembriste, tovarăşul pietricel şi parmezanul, conjuncţii şi prepoziţii, compoziţia chimică a lacrimilor etc. şi s-a râs mult, s-a oftat încet, s-au schimbat priviri încântate’ – am aflat de la luiza.

new york, octombrie 1991
au terminat de mâncat și de băut (vinul roșu) și acum vorbesc. philip scoate un trabuc și i-l oferă lui izzy (keitel). ‘no, thanks’. te deranjează dacă îți pun o întrebare? ‘a question?’ se miră puțin izzy. întreabă-mă orice vrei. philip gesticulează cu trabucul încă neaprins, pe care îl bate ușor de masă, și spune că nu trebuie să răspundă dacă nu vrea, ‘but, something happened to me a cuple weeks ago’. de atunci mă tot gândesc dacă am procedat corect sau nu.
izzy este un bun asculător și pare nerăbdător să afle despre ce este vorba. eram în avion spre londra, continuă philip. am fost s-o văd pe catherine. în timp ce avionul cobora, am simțit nevoia să merg la toaletă. am ajuns acolo, dar era ocupat. așa că am așteptat puțin, timp în care am schimbat câteva vorbe cu una dintre stewardese.
în fine, ușa se deschide… ‘and out steps this good-looking girl. maiybe 24 or 25. very pretty’. mi-a aruncat o privire scurtă. izzy ascultă cu atenție, puțin încordat. s-a strecurat pe lângă mine, iar eu am intrat în cabină. capacul wc-ului era lăsat jos. am ridicat capacul și… și ce am văzut m-a îngrozit. tot capacul era mânjit de căcat. îmi venea să vomit. nu știam ce să fac. mă gândeam că dacă m-aș plânge stewardesei ar fi putut crede că eu am făcut una ca asta. tocmai avusesem o mică conversație și nu vroiam să creadă că aș fi o astfel de persoană. ’that’s the situation’.
philipe se uită la izzy, izzy însă nu știe ce să-i zică. acum spune-mi ce ai fi făcut, dacă erai în locul meu? i d’ont know, răspunde izzy. aș fi reclamat, cred, dar nu sunt sigur. tu ce ai făcut?
am luat hârtie igienică și am curățat toată mizeria aia. / incredibil! / yeah... incredibly disgusting. / i d’ont think i’ve ever done anything that generous. ai făcut un lucru admirabil. / philip zâmbește cu buzele strânse – maybe, maybe not. poate am fost doar un laș. am încercat să evit o scenă.

8 comentarii:

Zvârluga. Zvârluga Bond spunea...

Am citit Incestul (– din jurnalul dragostei necenzurat) lui Anais, mai demult. M-a bântuit câteva zile după.

Îmi place cum ai combinat filele lor din calendar, cu ale tale. N-am avut chef să calculez cam a câta zi de vineri a mea, ar fi, dar şi la mine e ploaie, frig şi a fost cafea proaspătă, mai devreme. De-aia mi se pare că există un singur calendar cu aceleaşi file şi doar cei care le rup, sunt diferiţi. Aşa şi este, de fapt. :)

N-am văzut Lulu on the Bridge, dar într-una dintre nopţile astea, o să văd, în sfârşit Smoke, de care am uitat cu desăvârşire, spre marea mea ruşine. Şi poate dup-aia, o să o iau şi pe Lulu. Nu ştiu dacă ea fumează. :)))

N-am citit Radu Cosaşu. Şi-s conştientă că sunt foarte mulţi pe care încă nu i-am citit. Dar pentru ce e timpul care urmează?!
Acum mi-am luat Răzvan Petrescu, m-a momit Pobby, pe blogul lui.

pantacruel spunea...

aproape ca uitasem, trebuie sa-mi iau si eu eclipsa lui r. petrescu. pana nu se raceste (vremea) de tot :)
iar dumneata pana mana pe cosasu. cata vreme mai sunteti contemporani :(

Zvârluga. Zvârluga Bond spunea...

Ha! Am Eclipsa şi Foxtrot XX.

Roger! :)
Acum m-am încurcat şi cu Jurnalul de la Tescani, ca să vezi... (şi ce-mi place!)

pantacruel spunea...

'foxtrot xx' am si eu. n-am 'ha' si 'eclipsa' (şi ce nu-mi place!)

Şerban Tomşa spunea...

Cosaşu povestea undeva că în tinereţe, când încă nu-şi găsise stilul care l-a consacrat, l-a văzut într-o zi pe Teodor Mazilu ieşind dintr-o cârciumă. Mazilu l-a văzut abătut şi i-a spus : "Dacă vrei să ajungi mare, scrie despre mătuşile dumitale... Am văzut că ai scris ceva excepţional despre o mătuşă... Scrie despre mătuşi !"
În altă ordine de idei, dragul meu Panta, mă gândesc că ţi-ar plăcea mult eseistul Luca Piţu. L-am citit sporadic, dar m-a încântat...

pantacruel spunea...

luca pitu?? pai sa cautam, sa cantarim, sa masuram... :)
merci!

despre matuse a scris frumos si llosa. trebuie sa citesc ce a scris cosasu despre matusi. neaparat! :)

almanahe spunea...

la piţuL îţi trebe cambuză cu notule, nu cântar! :P o să vezi tu slova piţu'liană şi spirit erector...

pantacruel spunea...

i-am cautat-o (slova) si nu i-am gasit-o :D
asa ca pana am sa dau de ea, ma multumesc cu nimicuri :)