joi, 30 aprilie 2009

vinul lui pa(n)tapievici și găluștele lui pantacruel

pentru că nu avea altceva mai bun de făcut joi seara,
patapievici s-a apucat să vorbească cu un enolog spilcuit despre vinuri. la emisiunea lui de pe tvr cultural.
chiar dacă expertul nu pălăvrăgea despre sex, eu și patapievici, care din când în când îl mai întreba pe individ, "fabulezi sau chiar așa este?", am rămas ca la dentist.

firește, cei doi au degustat, la final, licoarea despre care trăncăneau. eu, răcitul și pofticiosul, a trebuit să mă mulțumesc cu un coldrex acrişor.

și ca să nu rămân dator, arunc pe piață una dintre rețetele mele preferate – ‘găluște cu prune’

(1 kg de cartofi albi,
400 g de făină,
un ou,
vreo 30 de prune dulci-acrișoare,
smântână,
scorțisoară,
zahăr pudră.)


deci...
se fierb cartofii, în coajă, se curață și se dau cu ardoare pe răzătoare. se amestecă cu faina și oul din dotare. totul se frământă tandru, asemenea unei femei neastâmpărate, până se obține un aluat frumușel. care se taie în rondele și îmbracă apoi prunișoarele, una câte una.
se ivesc, astfel, senazaționalele găluște, care se fierb în apa clocotindă, otrăvită cu un bob de sare.

separat, într-o tigaie sănătoasă, se rumenește pesmetul în vreo 3 linguri de ulei măsliniu. când minunatele găluște s-au fiert suficient, se scurg și se tăvălesc bine în pesmetul fierbinte. ay, ay, ay...

pudrate cu puțintel zahăr praf și scorțișoară, delicioasele, parfumatele și nemaipomenitele găluște se servesc cu smântână dulce sau direct cu mâna.
(alunecă bine pe gâtlej cu un riesling dulceag!)

22 de comentarii:

Pobby spunea...

bre, tu glumesti? sunt mort dupa galustele astea, moama, ce misto ma stropeam cu frate-miu stalcind cu pofta galustele intre dinti mei si ochii lui! credeam ca-s unicul galuscar blogosferic!!!!!
yum-yum
radacini prin ardeal, bag sama

Pobby spunea...

dintii mei, mi se facu pofta si-n loc de galusca mancai un i

anadana spunea...

sar si eu de colea sa scriu de frumoasa ta Penelopa si, cand colo, dau de galuste.Si intreb: daca n-am ardoare si tandrete, nici prunisoare, merge doar cu apa sarata ,dar clocotinda? sau cu nervi clocoti...nzi?!

pantacruel spunea...

maica-mea e din ardeal. ai fost pe aproape, domn pobby ;)

anadana,
imi pare rau, nu merge fara prunisoare!
dar merge cu putina penelopa :p

vasgar spunea...

galusca romaneasca fara frontiere :-)
si in Basarabia se cunoaste specialitatea asta. delicioase!

anda grarup spunea...

ahh, nu-i de ajuns ca de cite ori iti citesc blogul, mi se scurg ochii la pozele lui alice. Acu' mai postezi si galuste-n sectiune!! Huuh..

N-am mai mincat de o vesnicie asa ceva!!!

pantacruel spunea...

vasgar, anda,

nici eu nu înţeleg cum de pot fi atât de delicioase & râvnite galuştile astea din cartofi si făina.
mie îmi lasă gura apă de fiecare dată când ma gândesc la ele :)

innuenda spunea...

Doamne, ce te-a apucat?! Unde găsesc eu găluște la ora asta? Știți vreun restaurant care face? Dar la vremea asta, prunele care se găsesc pe piață sunt corcodușele alea mari de le zicea mamaie goldane. Bine, alea erau galbene:))

Am mâncat de 3 ori în toată viața mea așa ceva, dar am urât-o pe mama de fiecare dată. Ea nu ne-a făcut găluște cu prune.:)

zum spunea...

aaaah, mor dupa galuste de-astea si n-am mai mancat de o mie de ani! (observ ca nu-s deloc originala cu remarca asta :)).
sunt ardelenesti? eu n-am nici o farama de ardeal (cred) in sange, dar galustile sunt aproape o traditie in familie. mersi de reteta, poate ma incumet vreodata.

Pobby spunea...

trebuie un anumit tip de prune, de-alea mai mari si care se desprind rapid de pe samburi, sa nu pui prea mult cartof ca ies chiar scarboase, doamne ce m-a apucat, o luai razna!

Unknown spunea...

dupa cum ma stii sunt un mare gurmand, un singur lucru nu ma indeamna la mestecat: aceste galuste. nu imi dau seama de ce dar niciodata nu am reusit sa le dovedesc.

pantacruel spunea...

toti aveti dreptate, chiar si new entry-ul "zum-zum-cititor" (salve!), cu exceptia batranului dedes. dar ma asteptam la asta! :)

ioana spunea...

ha! ce m-am liniştit că nu-s singura căreia nu-i vine a mesteca găluştele alea...:))

pantacruel spunea...

ioana + dedes = love :)

ioana spunea...

eşti panta dragostei?...:))

pantacruel spunea...

parapanta, as zice :)

ioana spunea...

ha ha ha...m-ai dus cu gîndul la paraşută...:))

pantacruel spunea...

parașuetă. ca să nu dăm în alte d'alea... :)

kriticon spunea...

Si galustele alea cate grade au ?

pantacruel spunea...

au stele, nu grade!

Tzuca Bufnitzuca spunea...

Arata delicios galustele! Multumesc pentru reteta .

pantacruel spunea...

multumesc si eu pt vizita. si pt blogul pe care l-am descoperit clickandu-te :)