vineri, 9 ianuarie 2009

de ce vedem filme, domn mitică?

întrebarea titlu (de carte și de conferință) îmi amintește de secvența din finalul filmului lui pintilie, care își amintea de ‘momentele’ lui caragiale, care, la rândul său, parodiază soțietatea, care, iaca, poa’ să afle la mai bine de un secol după - căci nimic nu se pierde, cică, ci totul se transformă - de ce ne place să vedem ceea ce vedem, adică filme.

acolo, atoateștiutorul mitică, pare-mi-se ștefan iordache în carne și oase, avea răspunsul în mânecă - 'de frânghie'.
aici, rolul domnului mitică este jucat de amicul alex leo șerban , aciuit iarna asta grea taman la mine pe blog (și tare bine-mi pare),
iar răspunsul la întrebarea ‘și totuşi, de ce vedem filme?’ (și nu numai) va veni duminică, 18 ianuarie, ora 11.00 , la sala atelier a tnb.

publicat alături de sinopsisul conferinței cinefile pe site-ul tnb, cv-ul atoateștiutorului filmului de la noi și mai ales de aiurea m-a indispus.

îl redau mai jos, în întregime, pt ca frustrarea să fie redistribuită democratic. să se dea câte puțin, domn’e, să ajungă la toți... (juriile, bursele și cărțile mai treacă meargă, dar chestia cu faimosul bernard pivot chiar m-a băgat în boală!)

*****

(cv a.l.s.)
- debut 1976 cu un poem în Chicago Review, SUA
- fost bursier al Ministerului Culturii francez, „International Visitor" în SUA, bursier GE/NEC
- a predat la Facultatea de limbi străine din Bucureşti şi la UATC, iar în prezent ţine un curs pentru masteranzi la Centrul de excelenţă pentru studiul imaginii
- membru în juriile a umeroase festivaluri de film, româneşti şi internaţionale
- publicat în diverse reviste străine (Cahiers du cinema, Franţa, Carta di cinema, Italia, Cover Magazine, SUA)
- colaborează la Elle, Idei în dialog, Libertatea, LiterNet, Observator cultural, Suplimentul de cultură
- expoziţii de fotografie (în ţară şi SUA)
- a scris (în colaborare cu Mihai Chirilov şi Ştefan Bălan) volumul Lars von Trier: filmele, femeile, fantomele (Editura Idea), Premiul Asociaţiei criticilor de film din România şi (în colaborare cu Şerban Foarţă) Jeu de paume (LiterNet, schimb de epistole versificate în limba franceză).
- alte cărţi publicate: Dietetica lui Robinson (Editura Curtea Veche, nominalizată la Premiile României literare şi la cele ale Uniunii Scriitorilor) şi De ce vedem filme (Editura Polirom, Premiul de critică cinematografică al Uniunii Cineaştilor). În curînd îi va apărea un al doilea volum despre film (românesc) la Editura Polirom
- îngrijeşte colecţia „Biblioteca de film" a Editurii Humanitas
- singurul critic român invitat în emisiunea „Double Je" a lui Bernard Pivot şi intervievat de „The New York Times"
- desemnat în ianuarie 2008 "Criticul de film preferat al cinefililor români".

8 comentarii:

luiza spunea...

:)) pantacruele, da' tu emisiunea ai văzut-o? că s-ar putea să mai ai un motiv de ciudăoftică pe cineva:D

Anonim spunea...

(adica pe luiza, haha)

pantacruel spunea...

luiza,
bineînțeles că am ratat-o. au ratat penalty-uri decisive alde van basten, maradona sau roberto baggio. de ce nu ar rata si talharul pantacruel o emisiune la tv (care, cand, cu cine?) :)

als,
(adica luiza i-a luat interviu lui als? asta chiar nu trebuia ratata) ;)

Anonim spunea...

ei bine, NU: (acelasi) bernard p. i-a luat un interviu luizei v.!
care era la vremea respectiva, daca nu ma-nsel, eleva... ;)

pantacruel spunea...

aici chiar m-am enervat la culme! desi intr-un mod senin, sincer si placut.
totusi, cum naiba???!!! ;))

pantacruel spunea...

stati ca am descoperit... mi-am mai revenit :)
am aflat ca pivot a fost in urma cu vreo 4-5 ani prin dulcele targ al ieșilor, acasa la furculision (asta tot din invidie si rautate o zic, bien sur).
iar 'double je' este... "o emisiune de anchete si reportaje consacrata celor care, adoptand limba si cultura franceza, au ales o dubla identitate". si pe care eu, in nemernicia mea, nu am vazut-o nici macar o singura data.

era doar eleva, zici? eminenta, poate! :)

luiza spunea...

tocma îmi dădusem bacaloriatul:D

uuuf, leo, totimpu mă dai de gol!!!

pantacruel spunea...

:)) pitico!