sâmbătă, 3 ianuarie 2009

'umbrelele din cherbourg', nevastă-mea și constantin noica

am început anul cu o capodoperă. că dacă n-ar fi, nici nu s-ar mai povesti...
am lăsat cohenii, fincherii, van sanții și gomorrele entre les murs și m-am adăpostit sub 'umbrelele din cherbourg'. habar nu aveam că bijuteria lui jaques demy luase palme d’orul în '64 sau că cinefilul constantin noica (!) scăpase câteva lacrimi de emoție (și bucurie) pe paginile jurnalului său de idei după ce văzuse filmul. aveam sa aflu acestea pe la ora 1 noaptea, după ce rămăsesem fără suflu în fața acestei realizări fără egal.


de vină este soțioara mea, cea care s-a trezit în prima dimineață a lui 2009 cu muzica lui michel legrand sub pleoape. a dat-o în urmărire generală și ‘les parapluies de cherbourg’, filmul, a ajuns spre seară direct pe monitorul meu (nostru, de acord...).
mi-l aminteam vag, căci tocmai îl văzusem în urmă cu vreo 15 ani pe la tvr - un film muzical drăguț cu catherine deneuve.
se pare că eram cam naiv pe atunci. erau alte timpuri, e de-nțeles, cu tămbălu, mineriade, chiote, lume multă... îți venea amețeala, nu alta!
revederea acestui poem cinematografic cântat (ăsta chiar e poem cinematografic, pe onoarea mea!) mi-a revelat faptul că, la fel ca și în cazul cărților, un film revăzut la diferite vârste este din ce în ce mai bun și cu totul altul.


mi-e teamă că orice aș spune despre acest admirabil ‘umbrelele din cherbourg’ ar părea ușor deplasat, ireal, emfatic, umflat rău cu pompa.
așa că mă voi limita s-o denunț pe catherine deneuve.
o catherină la doar 20 de anișori neîmpliniți (ay, ay, ay!) inuman de frumoasă, necuviincios de grațioasă.
și neapărat să-l bârfesc pe jaques demy (fost decorator) – care, probabil, a intenționat să picteze un tablou impresionist și a eșuat într-o minunată poveste de dragoste văzută cu ochii lui van gogh și urechea tulburătoare a lui michel legrand.

desigur, ultimul cuvânt i-l las maestrului noica, lovit în plin, la rândul său, de cântul lui demy :

"de la primele imagini şi scene ale filmului ‘umbrelele din cherbourg’, ceva cald te învăluie, şi abia la capăt vezi ce anume: e întâlnirea cu psyche, cu sufletul în toata ingenuitatea lui. parcă nu sunt oameni cei care vorbesc acolo, sunt păsări ale cerului, şi de aceea nici nu vorbesc, ci încearcă să cânte, ciripesc. cum ar putea fi vorbită toată curăţenia inimii lor? ce are ea de-a face cu logosul, cu omul cel grav? cu societatea? cu prejudecăţile? cu judecăţile?
(...)
poate că e adevărat: arta reprezintă, în fond, expresia unui regret. nu-mi e ruşine să spun că mi-au dat lacrimile de la începutul până la capătul poveştii acesteia. psyche a murit."

37 de comentarii:

innuenda spunea...

Dragul de Panta!:)

pantacruel spunea...

draga de innu! ;)

verbiaj. spunea...

citirea cronicilor lui panta e o placere la fel de mare ca vizionarea insasi.

pantacruel spunea...

verbiaj,
parerea mea este ca vinul dupa bere-i o plăcere! panta este doar un pahar de coca cola aproape gol :)

verbiaj. spunea...

bun si ala atunci cand nu ti-e sete.

pantacruel spunea...

dar mai puţin sănătos decât zeama de varză, zaţul de cafea şi sucul gastric.

luiza spunea...

complimente doamnei pentru michel legrand:)

pantacruel spunea...

multumesc, luiza.
sa inteleg ca este si unul dintre filmele tale preferate? :)

luiza spunea...

e rudă apropiată cu ele:)

pantacruel spunea...

si paparuda, ca aduce ploaia :)

Unknown spunea...

cinefilule, ca altfel nu pot sa-ti mai zic.

pantacruel spunea...

ba poti dedes. omu' poate duce multe in spinare :)

Unknown spunea...

daca poti, atunci indraznesc si un LA MULTI ANI.

pantacruel spunea...

multumesc dedes. multumesc la fel :)

Anonim spunea...

e de notorietate faptul k noica nu le avea cu filmele...

eu tre sa recunosc k, ori de cite ori imi amintesc de acea convorbire la telefon cu deneuve - 'oh non, maman est morte!' -, ma pufneste un ris nestavilit ;))

pantacruel spunea...

als,
la inceput am crezut ca ai vorbit la telefon cu deneuve si am avut un mic acces de furie suicidar. (am fost la un pas sa imi sterg blogul! :) )
am cautat apoi o cronica als despre "umbrelele..." si am dat peste parerea ta vizavi de acest film dar si despre alte musicaluri.
mi-am adus aminte ca c. deneuve spune intradevar vorbele acestea "maman e morte cet automne" insa nu la telefon ;))
dar eu tot n-am ras nesatavilit:)

in plus, nici eu nu prea le am cu filmul si cu atat mai putin cu critica de film

cu toate astea imi plac la nebunie controversele (cinefile) :)
merci pt interventie. m-ai pus pe ganduri.

Anonim spunea...

cum, NU la telefon?!
hm, eu stiu k (de fapt) CINTA la telefon asta (?)
m-ai pus si pe mine pe ginduri - dar a 2a oara nu cre k as mai avea energie (kiar si negativa) sa vad filmul... ;))

pantacruel spunea...

als,
sotia mea are o teorie interesanta in ceea ce priveste repulsia ta fata de acest film...
zice: "eu cred ca i-a placut foarte mult 'umbrelele din cherbourg', dar nu vrea sa recunoasca pt ca e un film prea trist"

interesant punct de vedere ;))
m-a pus pe ganduri!

Anonim spunea...

haha
spune-i sotiei tale (pe care o salut) k mie IMI PLAC 'filmele f triste'! ;)
dar cind esti trist - totusi - parca nu-ti vine sa cinti, nu? (punere pe ginduri pls!)
or eu, cind aud pe cineva, fie ea si catherine deneuve, cintind 'vai, mamica a muriiiit', scuze, kiar rid cu lacrimi...

pantacruel spunea...

si eu as fi ras cu lacrimi la impactul cu ironiile tale sarmante la adresa lui deneuve, in cazul in care nu vedeam filmul lui demy.

dar spune tu cum ar fi trebuit procedat, si iti dau dreptate. fata vrea sa comunice faptul ca ma-sa a mierlit-o. dar filmul e cantat. ce sa faca? sa planga? sa se-si smulga parul? sa nu mai zica deloc? ai vazut ca pana si si "da" sau "nu"-ul este cantat.

eu l-am apreciat ca pe un intreg. nu mi-au sarit in ochi astfel de caraghioslacuri :)
recunosc, e kiar fortat sa canti ca a murit mama. sinistru. dar eu zic ca face parte din poveste.

apropo. felicitari pt "Toată lumea rîde, cîntă şi dansează (oare de ce?)" (si pt singin'in the rain'-ul din nr trecut al a.l.a.). un periplu superb prin istoria cinematografului cantat si dansat (von trier e un turbat! uitasem de rolul lui deneuve din 'dancer in the dark'), cu tot cu paranteza savuroasa despre bunica indragostita de fred astaire şi ginger rogers :)

Anonim spunea...

msi (blush)

tot un 'periplu' o sa fie si conferinta de duminica de la tnb... tocmai am scris sinopsis-ul (am inteles k de miine o sa fie si pe site-ul nationalului)

pantacruel spunea...

o sa ma uit pe sinopsis. sa vad daca se merita :)
daca am sa ajung la locul faptei, pe noica nu-l aduc. clar! :)

Anonim spunea...

poti veni cu nokia, dar sa-l tii inchis ;)

pantacruel spunea...

uite, acum mor si eu de ras! dar macar am un motiv :)

de acord, vin cu dokia. dar sa dati drumu' la caldura. ;)

pantacruel spunea...

peste cateva secunde dau play. sa cante 'entre les murs'!
m-am scos in seara asta :)

luiza spunea...

de-abia aştept post-entre les murs (după-între ziduri)!
şi duminică, la 11, la tnb, cu noika, nokia, dokia şi doika.

Anonim spunea...

& n-o uitati pe troika (= doika cu 3 sini, as we all know)!

pantacruel spunea...

dupa algoritmul asta, tzatzosul noika are fi avut 'n' sani. cate unul pentru fiecare ucenic de la paltinis :)

de unde cronica 'entre les murs', luiza? ca nu am gasit subtitrare si l-am abandonat eroic. mai bine asa, o sa-l vad la cinema :)

luiza spunea...

mai bine aşa:)

Anonim spunea...

sorry - conf se amina pe 18... :(
NOT my fault!!!

pantacruel spunea...

nu-i bai. pe 18 voi fi in elvetia, inghitit de zapezi sau inghetit printre filme :)

si poate se mai tine o conferinta si spre primavara, dupa oscaruri ;)

Anonim spunea...

haha
eu pe 19 TREBUIA sa plec in elvetia... dar fac o pauza anul asta ;)

drum bun!

pantacruel spunea...

merci. eu trebuie sa vad iarna elvetiana. ca nu stiu cand o mai apuc daca o ratez anul asta :)

Anonim spunea...

hehe
'iarna elvetiana' e acolo tot timpul anului ;P

pantacruel spunea...

la mine, adica la nevasta-mea, in octombrie era cam toamna, la poalele alpilor. o toamna calda-rubiniu-verzuie ;)

Aky spunea...

Esti ingrozitor, P. Ditamai enciclopedia de pasiuni.. te-oi rascoli cu indelete.

Despre Elvetia astept impresii. Spunea cineva ca Elvetia a avut 400 de ani de regimuri echilibrate, iar Italia si mai multe sute de ani de autarhii si regimuri tulburate. Una a creat ceasurile de mare precizie si bancile infailibile (?), iar cealalta a devenit tara cu cea mai mare concentratie de opere de arta si monumente culturale din lume. Despre spiritul elvetian, poate ne luminezi matale.

pantacruel spunea...

cred ca am sa sparg o banca in elvetia pe recesiunea asta.
ori eu, ori ea.
deja am revazut 'karate kid 4' de 3 ori si am exersat bine procedeul cocostarcului! ;)
promit ca dupa aia ma sparg in figuri pe blog!