miercuri, 14 ianuarie 2009

slumdog millionaire

un danny boyle plăcut și interesant. același d.b. alert din ’trainspotting’.
’slumdog millionaire’ nu-și propune să impresioneze. nu aleargă după premii și critici favorabile, deși le obține cu o ușurință dezarmantă, trimițându-și contracandidații la culcare înainte de vreme. sau de meteo.
pare cârpit cu petice din ’suspecți de serviciu’ dar și din modestul ’kite runer’, este injectat cu botex a la ’cidade de deus’ și ’the constant gardener’, și lustruit bine cu tristețea, umorul și chiar personajele lui kusturica (ăla tânăr, până să se tâmpească de tot) și totuși nu se aseamnă deloc cu acestea.

filmul redă cursiv și convingător povestea emoționantă (ușor patetică) a unui tânăr de la periferia mumbaiului care, deși lipsit de educație, ‘ghicește’ toate răspunsurile la ”vrei să fii miliardar?

ca să nu-i supere pe indieni, ‘s.n’. are happy end, întrebarea de 20 de milioane de rupii e de nivelul clasei a 3-a la gherghești dâmbovița, iar actorii dansează ca raj kapoor pe generic.
nu te lasă mască și nu are răsturnări nemaivăzute de situație. nici măcar nu te dă cu capul de pereți, n-are ifose, înflorituri și piste false.

e doar un film simplu și direct în inimă ca o săgeată (cred că exagerez!). o lecție de cinema (așa pare dupa primele 20 de minute...).
construcția sa este (aproape) admirabilă, povestea celor doi frați, jamal și salim, iese la lumină și atinge punctul culminat odată cu apropierea întrebării finale.
un alt punct forte al peliculei lui d.b. este polivalența sa vizuală. un film cameleon care spune multe povești în același timp, câte una pentru fiecare spectator în parte.

nu mă prea omor după filmele împodobite cu globulețe și statuete ca un brad de crăciun. însă ‘slumdog...’ are lipici. și asta fără să trișeze (a), fără noroc (b), fără să fie genial (c), ci doar pentru că așa a fost scris (d).

*****

UPDATE

cam așa mi-a parut imediat după vizionare. o 'lecție de cinema'. acum, după ce m-am mai liniștit, mi-am dat seama că filmul, deși memorabil, e puțin umflat. și totuși cred că își merită premiul. măcar pâna la gala oscarurilor.

8 comentarii:

Unknown spunea...

bravo panta.
am o informatie pretioasa pentru tine. clasa a 3-a gherghesti - dambovita a produs mult mai putini prosti decat clasele a treia din scolile bucurestene, in primul rand e o chestiune de densitate pe metrul patrat dar sunt si alte explicatii.
asa ca nu e bun reperul daca te refereai la nivelul scazut al respectivei intrebari. daca era o intrebare grea(nu am vazut filmul dar sper sa ma ajuti sa o fac)atunci ai tintit bine.
apropo, tu unde ai absolvit-o pe a 3-a?

pantacruel spunea...

draga dedes,
informatia ta este redundanta. stiam ca prosti si acri sunt peste tot, nu doar in scolile bucurestene:)
asta daca cumva ai crezut ca am ceva de impartit cu locuitorii din gherghesti dambovita.

filmul ti-l trimit acusica. am fost plecat cateva ore...

Unknown spunea...

ca sa explicam poanta: din ghergesti( unde se gasesc raspunsurile la intrebarile pentru copii din mumbai) sunt eu. cand ma razboiesc cu domnul Panta fac referire la originile lui capitaliste.
simplu un conflict agraro-industrial desfasurat in conditii de maxima cordialitate.

pantacruel spunea...

numai ca noi nu ne razboim, domn' dedes. asa suntem noi, mai razboinici din fir în par (ghioagă) ;)

luiza spunea...

nuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu
(primul mare dezacord al nostru, panta. da acu is la biblioteca si nu pot dezvolta. revin.)

pantacruel spunea...

cum, nuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu.
nu ti-a placut deloc micul truc al lui boyle?

vreau sa stiu de ce :)

anda grarup spunea...

Am vazut si io slumdogu' de Mumbai. Un film care, dupa mine, desi novator indian, tot nu se poate rupe de clisee (indiene, cum altfel?). Faza cu latrina e geniala si tocmai din cauza ei: (1) ma asteptam ca Jamal sa dea gres taman la ultima-ntrebare si (2 - dupa fifty-fifty) ca Latika sa ramina cu el taman din cauza asta!! Tot happy end era, iar raj kapoour-ii puteau sa joace pe generic la fel de nestingheriti!!

Nu-i un film rau si merita vazut! Iar atmosfera seamana teribil cu cea descrisa de Aravind Adiga-si el un premiant!!

pantacruel spunea...

anda,
eu n-as zice ca 'slumdog millionaire'e un film indian, cum nici apocalypto nu e mayas :)
parerea mea e ca s.m. nu trebuie ratat.

ce-mi pare mie rau ca nu pot citi in ritmul tau si astfel trec usor pe langa un aravind adiga (parca am citit si la tine pe blog despre 'the white tiger')

ti-a placut mai mult 'the curious case...'? :)