miercuri, 21 ianuarie 2009

un oarecare

candidatura unui oarecare n.m. (cel mai important critic literar al momentului) la statutul de membru titular al academiei române a fost respinsă prin vot secret de un pumn de scriitori academicieni de mare valută - eugen simion, augustin buzura, d. r. popescu, fănuş neagu.

eu socotesc că n.m. își merită soarta! să zică săru’mâna că nu și-a luat-o peste bot.
păi dacă unul ca ăsta ar fi scris așa ceva (vezi mai jos) despre o singură însemnare de pe blogul meu mi-aș fi făcut seppuku cu ‘istoria critică a literaturii române’.

n.m. în ‘istoria...’ despre...
...eugen simion - „lipsa preferinţelor e vădită: criticul scrie la fel despre oricine (...) un critic care nu-şi dă niciodată în petic, probabil din cauza unui self-control perfect, e tot aşa de puţin simpatic ca o femeie splendidă, dar frigidă“.

... augustin buzura - “romancierul scrie şi rescrie de câteva ori, chinuit şi chinuitor, nu-şi găseşte totdeauna cuvintele, nici tonul, se exprimă greoi, gâfâit (…) care-i solicită mai mult transpiraţia decât inspiraţia...”.

... d. r. popescu - “piesele sale de teatru sunt ilizibile. cele comice sunt lipsite de haz, iar cele tragice, de seriozitate, în timp ce publicistica abundă în generalităţi, citate, referinţe, fără cheagul vreunei idei personale. romanul «viaţa şi opera lui tiron b» este de necitit, prolix, confuz, dezlânat, ca şi aproape toate cele care i-au urmat”.

... fănuş neagu - “niciunul dintre romanele care urmează după «frumoşii nebuni ai marilor oraşe» nu mai prezintă interes literar”.

10 comentarii:

Unknown spunea...

simt nevoia sa te critic, dar ma abtin. mi-am dat seama ca peste vreo 50 de ani o sa am nevoie de votul tau la intrarea in Rai.

pantacruel spunea...

ma, esti nebun? pai te cunosti cu ramona badescu?

Unknown spunea...

nu, doar cu Sf. Petru.

pantacruel spunea...

asta inseamna ca ajungi mai repede la rai. la pachet cu mister dinu :)

innuenda spunea...

Well, lucrurile mele stau aşa.

I-am avut profesori pe amândoi, la Facultatea de Litere: E.S. şi N.M.

În timp ce E.S.mă fermeca de la catedră, picurând printre cursuri povestiri minunat alcătuite despre marii scriitori ai vremii, pe care-i cunoscuse, despre ce ticuri aveau, ori ce vanităţi, ce purtări, ce pasiuni, în fine, lucruri din culise care mă făceau să-mi sprijin bărbia pe mâini şi să-l ascult fermecată, N.M.fugea de la cursuri să se desfete cu o colegă de-a noastră, persoană publică azi, nu spui cine, care-l aţâţa dansându-i Ciuleandra pe mese.
Şi ne lăsa pe mâna calfei lui misogine şi complexate, un veşnic oarecare, în ceea ce mă priveşte, B.L.

Conflictul dintre cei doi, S.şi M., era, pare-se, viu încă de pe atunci. Împărţiseră amfiteatrul în două părţi inegale, întrucât N.M. era mai pe gusturile studenţilor, din câte îmi amintesc. Eu eram cu minoritatea. Mie mi-a plăcut Eugen Simion ca profesor. Avea decenţă şi farmec. Criticii lui invocau lucruri cu care eu nu mă întâlnisem. Eu îl judecam cu ocaua mea.

Pe Fănuş Neagu l-am cunoscut personal, pe când îmi făceam veacul pe la Dinamo. Un om-poveste. Savuros, amuzant. În care musteşte o tonă de talent şi o fărâmă de veşnicie.

Din Buzura şi din D.R.Popescu am citit câte ceva. Nu-mi par obtuzi, aşa cum îi descriu textele de mai sus.

pantacruel spunea...

excelenta interventie innuenda. merci! :)

deci, innu,
ai facut si literele si dreptul? in plus zici ca 'ti-ai facut veacul pe la dinamo'?
nu ai vazut cumva pe acolo un suporter mititel si pricajit cu un steag alb-rosu care, fie vreme buna, fie vreme rea, mergea sa-si incurajeze idolii? si nu vorbesc despre cartarescu (care era mai lenes din fire) ci de un oarecare panta... ;)

apropo de colega-ciuleandra. cine e? sper ca alta, nu m.c. (aia cu 'nocturnele') :)

innuenda spunea...

Mititel, cu steag alb-roşu? Ştefane (B.Junior), tu eşti panta?:)))

Cât despre restul, restul e tăcere...:-)


(PS. Aminteşte-mi data viitoare să nu mai spun atâtea lucruri despre mine! În fond, innuenda e un personaj. Cine sunt eu să-i distrug apărarea?!)

pantacruel spunea...

nu mai spune atat de putine lucruri despre tine, da? :)

Anonim spunea...

Eu l-as fi scos pe N.M. si din blogroll! Sa se invete minte!

pantacruel spunea...

locul lui e in gulag, sa stii! sau in fox river :)