luni, 1 noiembrie 2010

ce nu se citeşte

radu cosaşu:
"nu ma reped la ceea ce-i succes notoriu de librarie si genul de literatura parabolica, supta din deget si stoarsa din biblioteci. dupa soljenitin si kertesz, cu tot respectul, nu mai mor dupa enorma melodrama a literaturii din exil sau lagar".

dan c. mihăilescu:
"nu prea citesc cartile de succes nebun ale zilei. mania lui pisser contre le vent? nu stiu. fapt e ca, la vremea lor, n-am citit, vreo doi-trei ani dupa ce se tradusesera, nici shogun, nici numele trandafirului sau conversatie la catedrala. n-am organ si nervi pentru scrieri oculte, paranormale, astrologie. nimic tehnico-stiintific. nici un sf, n-am suportat niciodata genul. in fine, e ciudat, dar nu ma prea atrag nici scrierile de calatorie, exotismul, literatura descoperirilor, evadarile in geografii paradisiace. incolo, slava domnului".

gheorghe crăciun:
"nu citesc autori mediocri, nu citesc coelho, brown, anatole france, eco sau rushdie; nu citesc carti proaste ce par a fi scrise bine. nu citesc literatura sf, carti de povesti, epopei (cu exceptia lui homer), romane in versuri, piese de teatru, istorii literare, monografii, carti politiste, carti de bucate, tratate de orice natura, poezie postmoderna versificata, benzi desenate, culegeri de jurnalistica. nu pot citi carti murdare, rufoase, mototolite sau cu litera stearsa si copertele scamosate. nu citesc carti de critica semnate de alex. stefanescu, tudorel urian, daniel cristea-enache si marin mincu".

paul cernat:
"pe fostii autori canonici dinainte de 89, ca buzura sau ivasiuc, ii citesc doar din obligatie. autorii care ma indispun/irita nu numai ca nu ma determina sa-i evit, ci chiar ma stimuleaza sa-i citesc. prefer sa-i citesc pe ei decit pe altii care ma plictisesc. o mare parte a literaturii contemporane romanesti, mai ales literatura "cool", care incearca sa socheze cu orice pret, ma plictiseste prin banalizare”.

costi rogozanu:
"nu citesc carti politiste. ma refer la genul pur, nu la genuri hibride (si paul auster scrie in stilul acesta de multe ori, dar e unul dintre preferatii mei). nu ma intereseaza cine e criminalul. am o aversiune pentru un astfel de fir epic. poate imi revin, am avut aceeasi atitudine si fata de science-fiction pina am dat de philip k. dick. exista o categorie de autori pe care acum ii evit sistematic. este vorba despre galeria "marilor romancieri" din perioada postbelica: buzura, neagu, d. r. popescu, eugen barbu si ceilalti. evident, marin preda este exceptia, poate fi citit oricind cu placere".

florin iaru:
"nu citesc cartile a caror publicitate iese pe peretii orasului. cum vad o carte cu reclama mare in statiile de autobuz, o evit. nu citesc cartile cu pretentii, care vor sa ma faca mai bun, mai destept, care vor sa dezvaluie marile secrete ale istoriei. cind nu cunosc autorul, daca nu-mi plac primele 10-20 de pagini, abandonez lectura".

filip florian:
"n-am nici destul timp, nici destula energie sa fac experiente de lectura. citesc autori pe care-i pretuiesc sau carti recomandate de prieteni pentru ale caror gusturi literare bag mina in foc. nu suport cartile la moda nici picat cu ceara. chiar si asa, mai dau peste un javier marias si amelie nothomb si ramin uluit de atita mediocritate cu pene".

18 comentarii:

tristeteapamantului spunea...

ce ma fac:
- am plans la cartile lui javier marias si n-am putut sa-i las cartile din mana (2)
-SF-ul m-a tot fascinat de la Asimov si Bradbury pana la Adam Douglas si ghidul autostopistului lui intergalactic (and thanks for all the fish)
-literatura de exil, na, mi-a servit si madam Herta Muller si fu buna
-alex stefanescu mi se pare simpatic, daniel cristea enache ok
- aaa si calatorile, aventurile, exploratorii, ce deliciu

pantacruel spunea...

e trist ce spui. tre' sa te lasi de meserie. nu se mai citeste ce cumperi tu :P

tristeteapamantului spunea...

nu-mi spune ca nu ti-ai luat de la nemira ghidul autostopistului intergalactic si ca nici nu l-ai citit? e delir cartea asta, n-avea cum sa-ti scape!

pantacruel spunea...

uite ca nu-ti spun!

tristeteapamantului spunea...

bine ca cititi voi doar carti incruntate, de la foarte importante in sus. brava. lasa ca le citesc eu pe-alea simpatice

pantacruel spunea...

no bine... desi nu inteleg cum reusesti :))

tristeteapamantului spunea...

ce te mai amuzi tu :)

Şerban Tomşa spunea...

Anatole France e cu totul altceva decât Coelho sau Brown, iar Daniel Cristea-Enache e un critic excepțional... Mă mir că Gh. Crăciu nu-i gusta.
În altă ordine de idei, Raymond Chandler și Dashiell Hammett sunt autori de excelente romane polițiste... Mai bune decât opurile„serioase” care se publică la noi...
Apropo de Cristea-Enache : vezi cum te împiedică să citești cărți bune relațiile pe care le ai cu anumiți autori ?

Adina Chițu spunea...

si eu ma mir de greata lui gh. craciun fata de rushdie si eco...ca sa iti dai seama ca e mediocra o scriitura apai tre sa o parcurgi cat de cat si nu doar sa te iei dupa gura bine hranit culturaliceste a targului :D

MB spunea...

mi se zice aici.. ”introduceți un comentariu” :)) unde?!
ok. eu n-am citit comentariile de mai sus. și nu citesc comentarii de fel, nici cărți de comentarii, nici pagini, nici paragrafe. nu-mi plac autorii care ”explică” de pe margine, hermeneuții mediocri, exegeții cu savantlâcuri, erudiții care stau pe afară, plouați și rebegiți.
subscriu, în rest, la ce a spus F. Iaru.

pantacruel spunea...

serban,
imi place enorm craciun, dar asta nu inseamna insa ca ii impartasesc si opiniile. desi nu le spune chiar rau :)

adina,
eu am citit aproape tot eco, dar nimic din rushdie. eco scrie frumos, dar, clar, nu e unul dintre autorii care iti merg la suflet

mario,
"erudiții care stau pe afară, plouați și rebegiți"? asta e o categorie aparte si f f comica. ar merita o mai mare atentie :P

Träume von Rosen spunea...

imi place postarea asta. eu din romani nu pot sa citesc cartarescu,si cam toata generatia contemporana si in viata, iar cu restul sunt cam de acord . ce ma socheaza oribil e ca nu prea mai am timp sa citesc si daca as avea as citi mai mult clasicii, consacratii, in niciun caz scriitorii contemporani rasariti ca ciupercile otravitoare dupa ploaia de publicitate( apropos de eruditii si apologetii rebegiti si plouati, bombardati cu reclame literare). cred ca tine de bunul simt al fiecaruia ce sa citeasca si ce nu.
ce ma mai socheaza cumplit si ingrozitor e ca toti acesti bloggeri, acest public care isi face bloguri cu si despre carti , desi se lauada ca citeste atatea carti( cu sinceritate, in majoritate proaste si inutile) au un limbaj saracacios, un fel de a face conexiuni logice infantil si un umor si o imaginatie lesinate. oare chiar citesc? cum de au atata timp sa citeasca ineptii? de asemenea recenziile lor sunt superficiale( cum ar putea fi recenziile bune la o carte proasta). asa ca eu declar sincer si iscalesc, nu am timp sa citesc, nu-i inteleg pe cei de se lauda ca citesc tot ce e la moda, dar habar n-au sa scrie o impresie sau 'un panseu' original.
de acord si cu literatura 'disidenta' e o moda groaznica, si cu literatura branduita, si daca s-a pomenit coelho , si dl. cartarescu e din aceesai bransa.acestia sunt autori de fatada care mai mult fac rau spiritului si intelighentiei decat bine. adevaratii scriitori sunt modetsi, nu sunt agresivi si dornici de aparitii si premii, iar cartile lor te fac sa plangi sau sa razi cand nu te vede nimeni citind. mai mare ipocrizie literara ca in zilele astea nu am intalnit, mediocritatea a ajuns un punct de reper, iar non-valoarea e ridicata la mare grad de kitsch...artistic. atata putem? despre anatole france cred ca si dl tomsa( care intr-adevar se vede ca citeste nu doar se lauda) ca a picat ca musca-n lapte in discutie, dovada ca cei intervievati au raspuns cum s-au priecput sau nu mai bine. si mi-ar fi placut ca dl. pantacruel sa-si scrie si parerea personala in postare, nu doar sa ne ofere o insiruire de citate din niste ilustri cunoscuti sau necunoscuti:)

pantacruel spunea...

lola,
domnul pantacruel citeste numai literatura buna si numai cu nesaţ. altfel ii cade greu la stomac ;P

florin spunea...

Pai Gh Craciun (odihneasca-se in pace!) nu-l face explicit "mediocru" pe Eco (sau pe Rushdie). Oricum, sunt destui "profesionisti" care spun despre il grande Umberto ca nu e scriitor, ci mai degraba un fel de inginer literar.

Daca ar fi sa aplic aceste grile mie insumi, ar iesi cam asta:
- nu citesc cartile de succes ale zile (dar asta nu e neaparat premeditat; ma tenteaza Stieg Larsson, am cumparat relativ repede best-sellerul Houellebecq-BHL, am citit Usa interzisa cand a aparut)
- Eco sau Rushdie imi plac
- SF-ul merge
- lui Rogozanu i-as sugera Arthur Conan Doyle sau Chesterton
- iar loleiblau, "Dimineata pierduta" a Gabrielei Adamesteanu.

Träume von Rosen spunea...

@ florin
am vazut-o mai demult la tv cu tamara buciuceanu, foarte frumoasa piesa. nu ma refer la dramaturgii zilelor noastre ci la romancieri. bine ca n-au zis personalitatile ca nu tre' sa cetim shakespeare. ca e datat:)
@ dl. panta, sigur ca da. si gabito la fel.

florin spunea...

pai e roman: http://www.librarie.net/carti/17547/Dimineata-pierduta-Gabriela-ADAMESTEANU

als spunea...

pai da
ps eu n-am inteles unde au zis astia astea...? de obicei matalutza, dom panta, mai puneai sursa aici-sha :P

pantacruel spunea...

leo,
ce atitea surse...? :P conteaza ca au zis-o. iar, intre timp, unii au mai plecat in vizita si pe celelalt tarim ;)