sâmbătă, 11 decembrie 2010

cine este harvey pekar?

'numele meu este harvey pekar. ăsta-i un nume neobişnuit: harvey pekar.

1960 a fost anul în care mi-am luat primul apartament şi prima carte de telefon. acum imaginaţi-vă surpriza pe care am avut-o când am observat că alături de mine, mai era un alt harvey pekar. ştiţi, eram trecut ca harvey l (lawrence) pekar. el era trecut ca harvey pekar. aşadar el era trecut fără nici un nume de mijloc.

apoi în anii 70... am observat că un al treilea harvey pekar era trecut în cartea de telefon.
asta m-a umplut de curiozitate. cum pot exista trei oameni cu acest nume neobişnuit pe lume şi mai ales într-un singur oraş?
într-o zi o persoană cu care lucrez şi-a exprimat părerea de rău pentru ceea ce părea a fi moartea tatălui meu. mi-a arătat un anunţ din ziar pentru un om pe nume harvey pekar. unul din fiii săi se numea harvey. aceştia erau ceilalţi harvey pekar. după şase luni, harvey pekar jr. a murit şi el.

deşi nu i-am întâlnit niciodată, eram foarte trist. cum erau?, mă gândeam. părea că vieţile noastre erau legate într-un mod foarte obscur. însă povestea nu se încheie acolo. doi ani mai târziu, un alt harvey pekar a apărut în cartea de telefon.

cine sunt aceşti oameni? de unde provin? cu ce se ocupă? ce este într-un nume? cine este harvey pekar?'

american splendor (2003, shari springer berman & robert pulcini)
p.s.
ieri, după ce am revăzut pt a 3-a sau a 4-a oară filmul cu paul giamatti, am aflat şi eu (cu întârziere) că harvey pekar, originalul, a decedat la mijlocul acestui an. avea 70 de ani.

7 comentarii:

L'emmerdeur spunea...

let's ask oprah! :)) (... or giamatti)

pantacruel spunea...

or letterman ;)

Kilroy spunea...

Cand am vazut American Splendor, am ramas fara suflare. Si ca fan al BD, si datorita subiectului si a ironiei fine ca HP isi realizase asa cum a putut el felia de vis american, fiind in acelasi timp si subiect si comentator. Si inauntru si inafara. Si, nu in ultumul rand, interpretarii magistrale apartinand lui Paul Giamatti. Hats off, mr Giamatti.
Revenind la Harvey, in momentul in care ai lucrat intr-un birou, nu poti sa nu il intelegi. Iar cunoscandu-l, nu poti sa nu il indragesti.
Imi place sa cred ca acum face prezentari de scenarii BD in Rai

pantacruel spunea...

kilroy,
de acord cu ce spui.
cu exceptia ultimei fraze, desprinse parca din jurnalele tv romanesti de dupa moartea vip-urilor mioritice :P

Adina Chițu spunea...

o splendoare de film :D

als spunea...

cind am scris cronik, i-am zis 'splendoare giamattina' :P

pantacruel spunea...

adina,
cine indrazneste sa te contrazica? :)

leo,
trebuie (neaparat) sa o citesc. cronik. duminica la pranz ;P