joi, 2 decembrie 2010

waiting for the BIUTIFUL night / 'la vida de los peces'. by cinesseur

în aşteptarea peliculei lui iñárritu, evenimentul cinefilic al anului, am citit cronica mişcătoare a lui cinesseur despre la vida de los peces, un film cum altu' nu-i. filmul poveştilor noastre de dragoste nespuse (nespuse pentru că nu pot fi spuse), filmul pe care, de când ne ştim, tot aşteptăm să-l vedem
'(...) asa cum si ei îsi deapănă - incoerent, poticnit - destrămarea spre care i-a împins decizia de a se despărti - temporar, credeau ei - în urmă cu opt ani. între timp, ea are doi copii si un sot fată de care nu mai simte nimic, iar el de prins un avion peste nici 12 ore, un avion spre viata croită în altă parte a lumii. prietenii, cei care l-au invitat la petrecerea asta de unde trebuie să plece, îl invidiază (e liber, are un job fain si, în comparatie cu ei, îmbătrâniti prematur, el nu-si arată vârsta), însă numai în pielea lui să nu fii! e sub acelasi acoperis cu femeia pe care o doreste dintotdeauna, ea e hotărâtă să se extragă din matrixul în care nu-si găseste locul, "atunci să mergem" îsi spun, drumul spre usă nu poate fi atât de lung...

la vida de los peces nu e un film pe care să-l îneci în adjective pompoase, asa cum au încercat unii. a face asta înseamnă a-l retrograda si cumva a-l insulta. bize spune o poveste. în care te poti regăsi sau nu. în care poti plonja sau nu. de-aici pleacă orice opinie. din această cauză nici nu l-as recomanda celor sub 18 ani. n-ar avea aparatul senzorial pentru a-l percepe/filtra. e nevoie de viată trăită si nu visată sau închipuită pentru a aprecia acest film. e nevoie de experiente sfâsietoare si de esecuri asemenea pentru a întelege că, vorba lui kafka, si atunci când câstigi, de fapt, pierzi. (...)
'
p.s.
mister cinesseur mi l-a trimis acum vreo 10 zile (10 zile şi incă nu m-am atins de el?!). l-am pastrat pt acest week, caci la vida de los peces este filmul meu pt noaptea de mos nicolae.

12 comentarii:

als spunea...

eu pot sa-ti spun k 2 prieteni in gusturile carora am f mare incredere (kirilov & dana enulescu) au iesit IN LACRIMI de la el, de la venezia...
asa k abia astept sa-l vad la tiff :P

pantacruel spunea...

adica mai ai rabdare sa astepti pana la tiffff?! pfffff! ;P

EgoN spunea...

mai stiu eu cativa plangaciosi :D

pantacruel spunea...

salut egon,
dar da-ne si niste nume. ca sa stim si noi care sunt sensibiliciosii :P

als spunea...

deci sorry, dar eu am un principiu pe care ma si jenez sa-l mai zic, k l-am zis (& scris) de enshpe ori: nu-vad- niciodata-un-film-pt-prima-data-decit -la-cinema!
ce sa fac, sint de moda veke - dintr-un 'slow (time)' in care oamenii mai aveau rabdare & preferau calitatea, cantitatii... :P

an inmigrante spunea...

l-am văzut, n-am plâns:)
însă e un film... uhhh!
mulţumesc, pantacruel, pentru postarea asta. acum, aştept Biutiful:) şi caut Diego Fontecilla.

EgoN spunea...

panta, unul sunt eu. restul persoanelor din lista nu ti le divulg fara voia lor ;)
si ca sa fiu rautacios cu prietenul tau cinesseur, nu pot pricepe cum poti rezona puternic la 'viata pestilor' si deloc la 'marti dupa craciun'. ok, sunt filme diferite, dar daca iei argumentele din ultima cronica, argumente ce tin mai degraba de o sensibilitate ce apare odata cu 'experienta de viata' si le aplici la 'marti dupa craciun', ai tras lozul castigator :D

cinesseur spunea...

@EgoN: nu mi s-a părut c-ai fi răutăcios. Explicația mea e simplă: filmul lui Muntean e un simulacru (la aproape toate capitolele). De-aia nu am rezonat cu el. Atât și nimic mai mult.

pantacruel spunea...

leo,
si eu aveam un principiu, nu cu mult timp in urma (din fericire, am renuntat la el). suna cam asa: "nu-vad-niciodata-un-film-de-doua-ori + nu-citesc-niciodata-o-carte-de-doua-ori". evident, pe ideea ca viata e prea scurta.
mi-am incalcat prinţipiile, intr-o dupa amiaza de caine, cand am vazut consecutiv, la cinemateca, 'a clockwork orange'. as fi intrat si a treia oara la rand, dar mi se terminasera finantele :P

pantacruel spunea...

clarobscur,
n-ai pen' ce, cu totii asteptam biutifulu'! :)

egon,
nu-mi imaginam ca dumneata poti varsa lacrime sarate la film. te cred pe cuvant, ce sa fac? :)
din cate stiu, cinesseur adora rautacismele (argumentate)! :P

als spunea...

ce e comic e k dl cinesseur (atit de sigur pe verdictele dumisale - desi, k toata lumea, ar tbui sa accepte macar eventualitatea de a o mai da, din cind in cind, in bara :P) are - apropo de 'marti dupa craciun' - fix aceleasi argumente pe care le scot la inaintare detractorii (in bloc) ai filmelor ro 'minimaliste'... macar ASTA ar tbui sa-l puna pe ginduri
oricum, sa cazi pe spate la 'cealalta irina' & sa strimbi din nas la 'marti...' calls for a reality check :)

pantacruel spunea...

se incinge meciul, imi place!
abia astept replica lui cinesseur. si, ca un admirator al elvetiei libere, ma declar neutru in aceasta... 'marţiala' chestiune :)