miercuri, 8 decembrie 2010

de la ruşi ('не жалею, не зову, не плачу') / stone ('nevermore')

l-am furat de la ruşi, n-am mai stat să caut altă variantă - limba lui cергей aлександрович eсенин (не жалею, не зову, не плачу) sau edgar allan poe (quoth the raven, 'nevermore' ), tot un drac pentru mine. oricum, părea ceva în neregulă cu filmul ăsta amerikanski ('stoun', cum l-au transcris moscoviţii), care, conform trailerului, trebuia să fie cu închisori, pârnăiaşi, cu robert de niro nestresa(n)t (adică mai puţin scălâmbăiat, mai puţin dus la psihiatru), cu edward norton as the be(a)st.

când colo, in primele 3 minute (cât am reuşit să văd până să-mi curb my enthusiasm), redate mai jos - perdele tarkovskiene fluturând, voce la tv curgând, albină bâzâind (prizonieră), păr uşor unduind (în vânt), linişte neliniştind, tăceri lungind (cadrul), priviri apăsând, fetiţă cuminte dormind, femeie uscăţivă intr-o rochiţă de vară întristând, bărbat tânăr si voinic privind (la televizor).

ea ii aduce bărbatului un pahar cu whisky (plin), ia fata în braţe şi o duce in camera de sus, o mângâie, îi şopteşte, bea o duşcă să prindă curaj, se intoarce si ii spune soţului, in ruseşte, sec
uită-te la mine. nu mai suport starea asta.
ce s-a întâmplat, iubito?
îmi ţii sufletul închis ca într-o închisoare. plec.
el, jack (sovieticul jack), fuge pe scări ca un (de)posedat, ea il strigă, el mai că azvârle copila (nevinovată, încă adormită) pe fereastră, ameninţă că o aruncă de nu se vede (dacă), albina bâzâie, privirile pârâie
jack?! jack?!
dacă mă părăseşti, o arunc. crezi că n-o voi face?
nu, te rog!
crezi că n-o voi face?
nu voi pleca! nu te voi părăsi.
imi pare rău! n-o să mai fac niciodată aşa ceva.
el o îmbratişează iar mai apoi sunt impreună, femeia şi bărbatul imbătrânind (frumos), iar muzica semănând cu cea din ostrovul lui pavel lungin şi derutând şi copila balansând (pe o anvelopă) şi vorbele slave rezonând (in mintea mea) si muzica muzicând (în fundal)

de nu mai ştii, frate, nici la ce film te uiţi cu toţi ruşii aştia pe capul tău (care de fapt nu sunt ruşi), cu ruşii ăştia care au luat toate filmele noi de pe net, care au luat si summitul cooperarii economice asia-pacific (apec) din 2012, si olimpiada de iarna din 2014, si cupa mondială de fotbal din 2018, şi gazele, si petrolul, si ceasurile cu cuc, si basarabia noastra (în 1812?), care au luat tot
de nu mai stii, frate, nici pe ce lume te afli (with such name as 'nevermore').

(vezi video)

4 comentarii:

Adina Chițu spunea...

mie, inceputul ala cu dama uscativa, albina si copchilu m-a dus cu gandul la Izgnanie :)

pantacruel spunea...

deci n-am batut campii aiurea, totul ni se trage de la rusi :P

Adina Chițu spunea...

:))trebuia sa scriu "pe mine". intelegi tu...eu sunt aia care bate...stepa :))

pantacruel spunea...

inteleg eu :)